Kan 3D-printning lösa bristen på klassrum i Afrika?


Elever i ett 3D-printat klassrum i Salima Foto: Charles Pensulo/Thomson Reuters Foundation

I stora delar av Afrika råder brist på klassrum och skolbyggnader. Men kanske kan 3D-printade skolbyggnader lösa delar av problemet. Det hoppas åtminstone flera organisationer i Mali som nu experimenterar med tekniken.

Dussintals jublande kvinnor sjöng och dansade i den heta solen när barn från byn Salima, i centrala Malawi, började sin första skoldag i sin nya 3D-printade skola, som hade byggts på bara femton timmar. Skolan är gjord av betong placerad lager för lager via ett datorstyrt munstycke. Den består av ett enda rum, med rundade hörn, och har plats för 50 elever.

I allt flera länder testar man nu att ”skriva ut” hela hus, det som brukar kallas 3D-printning. I en del projekt kan ett hem skapas på bara 24 timmar och till en kostnad av några tusen dollar. Metoden är snabbare, billigare och bättre för miljön än ett vanligt sätt att bygga och kan därmed hjälpa afrikanska länder att minska klyftorna när det gäller tillgången till utbildning. Många skolor i Afrika lider av överfulla klassrum och en så dålig skolmiljö att många elever slutar i förtid. Bara i Malawi behövs ytterligare cirka 36 000 klassrum inom grundskolan.

Olipa Elisa berättar att hennes tioårige son brukade vandra fem kilometer varje dag för att komma till skolan. Ofta anlände han sent – och var väldigt trött.

– Jag är verkligen glad över att vi nu har en skola närmare vårt hem och att mitt barn inte längre har en så lång skolväg, säger hon.

Projektet som byggt skolan där hennes son ska gå drivs av 14Trees, ett samarbete mellan den schweiziska cementtillverkaren LafargeHolcim och den brittiska biståndsfinansiären CDC Group.

UNICEF uppskattar att det saknas 36 000 grundskoleklassrum i Malawi, en lucka som Perrot beräknar kan täckas på tio år med 3D-utskriftsteknik.

– Om vi förlitar oss på konventionella metoder skulle det ta cirka 70 år att göra samma sak, konstaterar han.

När 14Trees hade byggt Salimaskolan – som enligt företaget är den första 3D-tryckta skolan i Malawi – hade den redan skrivit ut väggarna i ett prototyphus i huvudstaden Lilongwe. Processen tog tolv timmar, jämfört med nästan fyra dagar med konventionella metoder.

Förutom att minska den tid det tar att bygga en struktur så reducerar 3D-printning också mängden material som behövs och mängden koldioxidutsläpp minskar med upp till 70 procent jämfört med konventionella metoder.

– Processen var snabbare, billigare och mindre energikrävande än konventionell konstruktion, säger 14Trees VD Francois Perrot som tror att tekniken kan få oerhört stor betydelse i Afrika där bristen på skolor är stor.

Som ett exempel på de potentiella kostnadsbesparingarna nämner han ”bläcket”, en torr blandning av cement, sand och tillsatser som blandas med vatten för att bilda betongen som används för att skriva ut väggarna. Detta material kan också tillverkas i Malawi, istället för att importeras, vilket också har stora fördelar.

– Att tillverka ”bläcket” på plats i Malawi kommer att dramatiskt minska byggnadskostnaderna och skapa fler lokala arbetstillfällen inom tillverkningen. Nu har vi också ett inhemskt malawiskt arbetslag som är utbildade i hur man använder skrivaren.

Många elever på varje lärare
Limbani Nsapato, landschef för Edukans, en internationell utvecklingsorganisation med fokus på utbildning, sa att bristen på klassrum i Afrika är en angelägen men ofta förbisedd fråga:

– Det genomsnittliga förhållandet mellan elever och lärare i Afrika är 40 till en. Men med bara cirka 47 000 klassrum för nästan 5 420 000 studenter är förhållandet i Malawi närmare 115 elever på en lärare. Överfulla klassrum leder till dålig utbildningskvalitet, eftersom lärare har svårt att få tid för varje elev i klassen. För att tillgodose det stora antal elever håller många skolor lektionerna utomhus, men när vädret är dåligt avbryts lektionerna ofta, fortsätter Limbani Nsapato.

Bristen på skolor gör dessutom att många lever tvingas att gå långt för att komma till skolan, något som ofta gör att de kommer för sent:

– Många är också trötta när de kommer till skolan, vilket leder till att de har svårt att koncentrera sig. Sådana elever hoppar ofta av eller får gå om en årskurs på grund av att de inta klarar av undervisningen.

Ett annat företag som försöker lösa problemet med bristen på klassrum är Studio Mortazavi, ett globalt arkitektföretag som har designat en 3D-printad skola i Fianarantsoa, ​​en stad i södra Madagaskar, för den amerikanska organisationen Thinking Huts.

– Skolan, som ska byggas nästa år, kommer att tillverkas av betong och lokalt byggmaterial och drivas av solenergi, berättar Amir Mortazavi, grundare av Studio Mortazavi.

Projektet kommer att omfatta flera ”kapslar” som kan tjäna olika funktioner, bland annat som klassrum, vetenskapslaboratorier och dansstudior. Maggie Grout, grundare och VD för Thinking Huts, som också arbetar med 14Trees på Madagaskars skolprojekt, menar 3D-tekniken bör göra projektet skalbart, samtidigt som koldioxidutsläppen hålls nere.

– Men först måste vi se till att få skrivaren till de avlägsna landsbygdsområdena där klassrum behövs mest, så vi arbetar för närvarande med att effektivisera utskriftsprocessen och skapa skrivare som lättare kan transporteras till avlägsna platser, berättar hon.

Men blir det billigare?
Catherine Sani, chef för Malawi Institute of Architects, oroar sig för att 3D-utskrift kanske ändå inte är så kostnadsbesparande som det först kan verka.

– Med tanke på vårt stora behov av snabbproducerade klassrum kan det verkligen verka som ett bra alternativ med tanke på produktionshastigheten. Men vi noterar också att denna metod är snabb när den används för en given plats, men då det krävas 3D-utrustning på varje plats där skolor ska ”byggas” så riskerar det att göra tekniken dyr, jämfört med andra metoder, menar hon.

Samtidigt arbetar flera företag med att göra 3D-priningen mer mobil och prisvärd, berättar Tom Bowden, på den brittiska organisationen Building Malawi som bygger skolor, bibliotek och idrottsanläggningar på uppdrag av olika malawiska organisationer.

– Tekniken är hoppingivande i delar av världen där brist på finansiering ofta kan stoppa viktiga infrastrukturprojekt. Inte minst med tanke på detta är 3D-tekniken oerhört intressant, menar han.

Charles Pensulo
Thomson Reuters Foundation
Översättning och bearbetning: Tomas Nordberg

Läs också

Nyhetsbrev

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.