Magiskt från Afrika på fotofestivalen i Arles


Från The New Black Vanguard, Foto: Jamal Nxedlana (Sydafrika).

Årets upplaga av den internationella fotofestivalen i den franska staden Arles har en tydlig global inriktning med en stark närvaro av fotografer från Afrika.
Det skriver David Isaksson som här berättar om några av sina favoriter från festivalen som pågår till slutet av september.

Efter pandemipausen är det nu återigen dags för den av många emotsedda fotofestivalen i den vackra franska staden Arles och i gränderna kryllar det återigen av fotointresserade. Vi följer en snitslad bana, från utställningslokal till utställningslokal. Fotofestivalen i Arles, som officiellt heter Les recontres de la photographie grundades 1970 och är den kanske viktigaste platsen för den som vill se vad som händer inom fotografiet. 2019 besökte 149 000 människor festivalen och efter Corona-året är den nu igång igen.

På gott och ont är Arles också mycket av europeisk fototradition: Gravallvarliga, korniga svart-vita bilder med lite lagom mycket misär föreställande romer, bedagade cirkusartister eller lite halvsmutsiga barn (ok, jag raljerar en aning). Och egentligen är det väl inget ont i detta, men ibland kan det kännas lite väl eurocentriskt i alla sin franska vithet och vördnad inför de stora namnen (denna gång bland annat representerade av Sabine Weiss). För är något vi sett tidigare så är det just detta.

I år är Arles lite annorlunda, åtminstone jämfört med hur jag minns det. Arles känns i år mycket mer globalt: människor i framför allt Afrika är inte bara avfotograferade, det är de som själva tagit bilderna. Kanske handlar det också om att fotografiet som uttryckssätt blivit mer demokratiskt. Med en hygglig mobiltelefon gör det ju att ta bilder under omständigheter som bara den tekniskt mest kunnige kunde åstadkomma för 30-40 år sedan.

Bildcollage Sudan. Foto: David Isaksson.

Det börjar för min del med en collageartad utställning med från revolutionen i Sudan – Thawra. Unga demonstranter och aktivister dokumenterade själva protester, barrikader, soppkök och engagemanget som 2019 fick Omar al-Bashir regim på fall. Från protesterna i Sudan minns vi den redan ikoniska bilden av den 22-årige aktivisten Salah, tagen av Lana Haroun.

Utställningen i Arles ger oss de många andra bilderna, vardagen bakom upproret i en collageform där vi med kartor och pilhänvisningar ser upproret växa fram. Det är inte i första hand de enskilda bilderna man fäster sig vid, utan helheten, även om det förstås långiftrån är första gången ett uppror dokumenterats på det här sättet. Och kvar i luften hänger frågan: Vad hände sen, vad kommer att hända nu?

När vita män (och kvinnor) från väst ger sig ut för att upptäcka världen med sina kameror finns alltid risken för exotifierande och schabloniserande där bilden mest syftar till att bekräfta en redan känd stereotyp. Det är bland annat av den anledning som jag först drar mig för att se Stephan Gladieus bilder från Nordkorea, men när jag väl ser dem tycker jag att han hittat en balans: bilderna är raka och ärliga (ibland på gränsen till lite väl coola kanske), inte fotograferade med den lite överlägsna känslan av lyteskomik som ofta blir resultatet när Nordkorea hamnar på bild.

Cool-korea? Foto: David Isaksson.

Bland det roligaste med Arles är de många olika lokalerna som utställningarna är inhysta i, från museer och parker till kyrksalar och affärer. Som när vi i innerstadens utkant banar oss vägen genom det lite skamfilade lågprisvaruhuset Monoprix’ klädavdelning för att mötas av en magisk utställning på varuhusets råa betongvind. Det är vid såna tillfällen Arles är som bäst.

Ingången till utställningen i lågprisvaruhuset Monoprix. Foto: David Isaksson.

Eller som med utställningen Africa State of Mind, stora, detaljrika bilder från den pågående urbaniseringsprocessen i afrikanska storstäder – från Lagos till Maputo – alla inbäddade i en grönska som liksom växer samman med bilderna.

Älskade Lagos! Foto: David Isaksson.

Brilliant  – och ett av de få politiska inslagen under festivalen – är också de delvis ganska äckliga bilderna av mat upplagd på tidningspapper av Chow och Lin (Malaysia respektive Singapore) i utställningen med titeln The Poverty Line undersöker fotograferna vad den som lever på fattigdomsnivån i respektive land har råd att köpa med sin knappa ekonomi (mycket kycklingfötter blir det).

Hungrig? Fattig? Foto: David Isaksson.

Och bilderna är många, ibland så många att uttrycket blir stumt när fotografi på fotografi staplas på varandra. Så är lite fallet med den kanske största enskilda utställningen, Masculinities, en undersökning av manlighet under medverkan av över femtio fotografer, med allt från Robert Mapplethorpe till Tracey Moffatt, Laurie Anderson och Peter Hujar. Det blir för mycket, helt enkelt. Eller också så skulle man ha behövt en ­hel dag bara där.

En blinkning till Malick Sidibé.

Vad är då den största behållningen av årets upplaga av Arles – förutom själva känslan att äntligen få gå runt på en konstfestival alltså? Där är jag och mina medbesökare faktiskt helt överens. Vi faller alla för The New Black Vanguard, porträtt i gränslandet mellan konst och mode, av svarta fotografer, med svarta stylister och skapade i – så klart – Lagos och Johannesburg (Ja, även i London och New York). Det är coolt, färgstarkt, annorlunda och ger kanske också en försmak av hur det framtida reportagefotografiet skulle kunna utvecklas den dag fotokonsten verkligen blir global.


David Isaksson

Fakta
Fotofestivalen i Arles pågår till den 26:e september. Det går utmärkt att åka dit med tåg. 

 

Uppläsning av artikel

Nyhetsbrev

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.