Ansiktsmasken – ett fashion statement!


från LookslikeAvidos hemsida.

Om du ändå måste ha en ansiktsmask – varför inte välja en som är snygg? Så tänker allt fler designers runt om i världen. En av dem är David Avido Ochieng i Kenyas huvudstad Nairobi.

Kibera i Kenyas huvudstad Nairobi är ett av världens största slumområden, en plats för trångboddhet och fattigdom. Men också med många unga, kreativa entreprenörer. En av dem är modedesignern David Avido Ochieng som startat klädmärket LookslikeAvido. Till hans kollektion hör bomberjackor med starka mönster och han har designat kläder för jamaikanska reggaeartister som Koffee.

David Avido Ochieng vid symaskinen. Bild från företagets hemsida.

Nu har han satt igång tillverkningen av (snygga så klart) ansiktsmasker som delas ut gratis i Kibera. Hittills har mer än 10 000 masker producerats och delats ut med finansering från bland annat organisationen Uweza Foundation.”Kibera är en extremt känslig plats där sjukdomar kan spridas väldigt fort. Därför måste vi agera snabbt”, skriver David Avido Ochieng på företagets hemsida

LookslikeAvidos ansiktsmasker är inte bara snygga, de hjälper också till så att få fler får upp ögonen för sjukdomen i Kibera där hittills få personer testat positiva, något som förbryllat Kennedy Odede, aktivist och en av grundarna till organisationen Shining Hope for Communities som just stödjer människor i fattiga urbana områden i Keny. 

– När jag jämför med antalet insjuknande i New York eller Italien så ser jag att antalet inte alls går upp lika fort här, och det gör mig förbryllad, säger Kennedy Odede i en intervju till Council on Foreign Relations.

Det är inte bara i Afrika som designers börjat göra ansiktsmasker. I Indien har designern Masaba Gupta skapat sin egen kollektion för ansiktsmasker, döpt till Maskaba. I Indien får dessutom den som donerar motsvarande 250 kronor eller mer till de indiska modedesignernas särskilda fond ett paket med sju ansiktsmasker designade av Shruti Sancheti.

I Harlem i New York hade designern Junny Hibbert  med modemärket Junny inkluderat ansiktsmasker i sin vårkollektion redan innan pandemin slog till. Hennes masker kunde bland annat köpas i pop-up affärer hos till exempel trendiga krogen Red Rooster som drivs av svensken Marcus Samuelsson. Nu rullar produktionen på för fullt och skapar värdefulla jobb i Harlem.

Och självklart finns det masker också från de stora modehusen, något som Billie Eilish nyligen med all tydlighet visade. Och vill man inte köpa nytt så går det ju alltid att klippa sönder sin gamla Gucci-keps och göra om den till ansiktsmask.

Vill du sen få hjälp att hitta ännu fler snygga ansiktsmasker så har Vogue gjort en fördömlig guide. Om de sen hjälper? Ja, det är förstås en annan sak.  

David Isaksson

Previous Derechos de libertad en los tiempos de Covid-19
Next Är det kört med Agenda 2030 nu?