En oväntad effekt av coronaepidemin är att allt fler storstäder öppnar nya cykelvägar. Från London till New York, via Mexiko City, har cykeln blivit det ultimata sättet att färdas.
På Manhattan ökar nu antal cyklister dels på grund av att COVID-19 har spridits med oroväckande hastighet och dels på en ovanligt varm och tidig vår. Musikern, cykelentusiasten och numera även redaktören David Byrne skriver in sin online-tidning Reassons to be Cheerful om hur han på en lång cykeltur längs tomma gator får möjilhget att tänka mer om den tid vi befinner oss i – och om framtiden.
New Yorks borgmästare Bill de Blasio uppmanar folk att jobba hemifrån och om möjligt undvika att åka tunnelbanan i rusningstrafik, istället vill han att så många promenerar eller cyklar. De flesta Newyorkbor är inte vana att ta cykeln till jobbet eller affären, men nu verkar de ha blivit en boom där antalet cyklister ökat med upp till 50 procent, jämfört med mars 2019. Det är lätt att hålla social distans på cykel och dessutom bra för miljön. Många vågar inte längre gå till gymmet, men kan ersätta det med motion genom att trampa runt kvarteren.
Manhattan är platt och utmärkt att cykla på egentligen, men dåligt utbyggda cykelbanor och tungtrafik har gjort att många inte vågat ge sig ut på gatorna. Förrän nu. Borgmästaren själv ansåg sig vara ringrostig på cykeln och skulle träna lite hemma på gatan innan han gav sig ut i trafiken. Men förmodligen har det aldrig varit ett bättre tillfälle än nu att börja cykla, eftersom trafiken minskat och gatorna är relativt tomma på folk. Det finns cykelbanor längst hela Riverside drive ner mot Battery Park och man har planerat för att bygga fler banor i staden, men först måste man få bort den tunga trafiken på Manhattan eller åtminstone minska den. Kanske går utbyggnaden nu snabbare än planerat man kan alltid hoppas. Ett oväntat följdproblem i New York är dock att bilarna nu kör allt fortare eftersom trafiken flyter på. Det innebär i sin tur fler trafikböter, men också större risker för de som promenerar och cyklar.
Fria cyklar till sjukvårdsarbetare
I London ser cykelreparatörer och cykelhandlare ett starkt uppsving, det är särskilt försäljningen av billigare cyklar som går upp. Där har cykeluthyrare också börja låna ut cyklar gratis till personer som arbetar inom sjukvården så att de ska kunna ta sig till jobbet utan att behöva åka kollektivt.
Bogota i framkant
När olika länders prognoser över döda till följd av Covid-19 vägs mot färre döda i luftföroreningar och i trafiken t ex, så kanske det är dags att diskutera skarpa förslag för att gynna att fler cyklister i storstäder.
En stad i framkant när det gäller cykling är Bogotá som sedan länge stänger stora delar av staden för biltrafik under söndagar. Nu har man öppnat 76 km tillfälliga cykelvägar, med målet att minska smittspridningen genom att minska trängseln i lokaltrafiken, samt för att förbättra luftkvaliteten. Hela 22 km bilväg konverterades natten till 17 mars till cykelbana, något som borde kunna förbättra luften i en mycket förorenad miljö. Även i Mexiko city ökar cyklandet kraftigt.
Att hålla sig fysiskt aktiv motverkar en rad andra sjukdomar som tex diabetes 2 och hjärt- och kärlsjukdomar. Det gäller att försöka hålla igång så gott det går i dessa tider. Så använd cykeln i vår, glöm inte hjälmen bara!
Maria Thulin