I augusti valdes Gustavo Petro till Colombias president, med en stark miljö- och klimatagenda. Nödvändigt anser vissa, medan andra säger att planerna kommer driva landet in i ökad fattigdom. Hållbarhetsexperten Mattias Goldmann har träffat presidentens stabschef Mauricio Lizcano Arango, tidigare riksdagsledamot och talman för Colombias senat, i ett unikt samtal om Colombias väg mot en grönare framtid.
Mattias Goldmann: Gustavo Petro gick till val på att ta Colombia ur oljeberoendet, hur går det?
Mauricio Lizcano Arango: Vi har nu fått igenom att inte tillåta någon ny prospektering efter olja, eller några nya oljefält. Många var väldigt skeptiska och menar att Colombia inte klarar sig utan oljan, men när hela världen ska lämna oljeeran bakom sig, så är det bättre för vår ekonomi att leda omställningen.
Mattias Goldmann: Fossila bränslen är Colombias främsta exportprodukt och statliga olje- och gasbolaget Ecopetrol hade 2021 sitt mest lönsamma år någonsin. Hur ska omställningen ske?
Mauricio Lizcano Arango: Nu visar vi hur klimatmålen ska nås, med en konkret färdplan och massiva investeringar i närtid. Vi har precis skrivit kontrakt för en storsatsning på solel, invigt den första geotermiska anläggningen som utnyttjar vulkanvärme och har tre färdiga vindkraftsparker – det som fattas och fördröjts är ledningarna. Till och med presidentpalatset ställs nu om, till världens första klimatneutrala, med solceller på taket som vi just nu upphandlar.
Mattias Goldmann: President Petro var tidigare borgmästare för Colombias huvudstad Bogotá. Hur jobbar regeringen nu med städernas omställning?
Mauricio Lizcano Arango: För tjugo år sedan blev Bogotá världsberömt för bussystemet TransMilenio, men det är smutsigt och bullrigt, så nu satsar vi på metro i Bogotá – inte tunnelbana för det är ovan jord – och spårvägssystem, som ännu bara finns i Medellin. Staten tar 70 procent av notan för dessa satsningar.
Mattias Goldmann: President Petro har också utlovat att Amazonas ska skyddas. Men hur?
Mauricio Lizcano Arango: Tillsammans med Brasilien och president Lula tar vi ledarskap i att skydda Amazonas. I vår statsbudget reserverar vi över 100 miljoner dollar per år för att skydda och återplantera regnskogen, men för att lyckas behöver vi mer stöd från utvecklade länder och från näringslivet. En viktig, ny del är att vi öppnar för företag att investera i regnskogen. Flygbolaget Latam var tidigt ute med detta, vilket vi bygger vidare på. Vi utökar också nationalparkerna, med medel redan i vår första budget.
Mattias Goldmann: Ska skyddet av Amazonas finansieras genom Parisavtalets Artikel 6 för bilaterala klimatsamarbeten?
Mauricio Lizcano Arango: Ja, det är en väg. Vi bygger också på överenskommelsen från senaste klimatmötet om att hejda avskogningen, och vill få mer medel från de internationella klimatfonderna. Afrika har hittills varit mycket mer framgångsrika och välorganiserade i att söka stöd.
Mattias Goldmann: Vilken roll har biobränslen och biodrivmedel i Colombias klimatarbete?
Mauricio Lizcano Arango: Biodrivmedlen är en viktig del i att minska vårt oljeberoende i transportsektorn, men vi ställer om snabbt till eldrift – som måste vara förnybar. Vi behöver också trygga att stora plantager för palmolja inte slår mot matproduktion och att ökad etanolanvändning inte innebär att socker blir dyrare.
Mattias Goldmann: Hur trygga kan vi vara med att Colombia förverkligar sin vision om klimatledarskap?
Mauricio Lizcano Arango: Gustavo [Petro] pratar alltid om klimat och hållbarhet, när han träffar näringslivet, på interna möten, när vi är långt ute i småbyarna. Här finns ingen tvekan alls, och vi har en bred koalition bakom oss i parlamentet. Men det finns många kritiker i näringslivet och många som är oroliga att omställningen ska drabba de fattigaste – därför har vi också ett starkt socialt fokus, och delar ut fem miljoner hektar mark till de fattigaste, startar nya universitet och introducerar en slags variant på basinkomst.
Mattias Goldmann: Ska Colombia skärpa sina klimatmål?
Mauricio Lizcano Arango: Nej, vi håller fast vid att Colombia ska bli klimatneutralt år 2050. Skillnaden är att vi nu har en politik för att nå målet.
Mattias Goldmann
Läs också