Mexiko: Informella småföretagare drabbas hårt av krisen


Angeles Cadena, 45, förbereder en fiskempanada i sitt gatuköksstånd i Mexico City, Mexiko, åttonde juli 2022. Foto: Thomson Reuters Foundation/Diana Baptista

Mexikos informella småföretagare drabbas hårt av inflationsökningarna som spär på fattigdomen.

Efter att i 30 år ha sålt friterad fisk i ett stånd utanför en marknad i Mexico City hotar rekordhöga priser på matolja och majs att försätta Angeles Cadena i konkurs:

– Situationen är illa. Varje vecka ökar kostnaderna lite mer. Det blir faktiskt billigare för mig att sluta arbeta med det här, konstaterar Angeles Cadena.

Det ryska angreppskriget mot Ukraina har drabbat de globala spannmåls- och gödseltillgångarna, vilket drev upp priset på majs till den högsta nivån på nio år i april och tvingade mexikanerna att skära ner på baslivsmedel som tacos och empanadas.

Priset på vegetabilisk olja i Mexiko har ökat med 23 procent under det senaste året, enligt de senaste uppgifterna från det nationella institutet för statistik och geografi, vilket har drivit på inflationen som ligger på sin högsta nivå på 21 år på nästan åtta procent.

De flesta av Cadenas kunder har inte längre råd att äta hennes empanadas för 23 pesos (tretton kronor), medan hennes egen familj har tvingats minska inköpen av kött.

– Vi lever en dag i sänder för närvarande och äter inget annat än bönor. Alla säger att vi är på väg in i en kris, och jag känner mig väldigt stressad och väldigt ledsen. Vad kommer att hända med oss? frågar hon sig.

I en rapport från juni varnade ekonomi-institutet CEPAL för att 2,5 miljoner människor riskerar att hamna i fattigdom i Mexiko under 2022 på grund av stigande inflation som en följd av covid-pandemin och kriget i Ukraina.

Personer som arbetar inom den informella ekonomin, som utgör 55 procent av alla som arbetar i Mexiko, löper särskild risk att hamna i fattigdom, enligt en aktuell arbetsmarknadsundersökning.

Informella arbetstagare som Angeles Cadena har ingen sjukförsäkring, ingen socialförsäkring och inget slags arbetarskydd som kan hjälpa dem att klara tuffa ekonomiska tider.

Redan under de första tre månaderna av 2022 hade 39 procent av mexikanerna inte råd med den grundläggande livsmedelskorgen, enligt El Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (CONEVA) som mäter fattigdomen i landet. Livsmedelsosäkerhet har varit ett växande problem i Mexiko sedan pandemin. Mellan 2019 och 2021 drabbades 26 procent av befolkningen av måttlig eller allvarlig livsmedelsosäkerhet, enligt en rapport från FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO).


I sitt lilla glassstånd i huvudstaden kämpar Hector Castro för att hålla sig flytande efter 27 år i sitt familjeföretag.

– Det har varit mycket svårt eftersom alla produkter blir dyrare, säger han och konstaterar att priset på en påse små plastskedar stigit från 45 till 90 pesos under det senaste året.

Trots att han arbetar mer än tolv timmar om dagen tjänar Hector Castro knappt tjänar tillräckligt med pengar för att täcka mat, hyra och resor fram och tillbaka från sitt hem i Atlacomulco, nästan två timmar från Mexico City, där han äger ett litet majsfält.

De allt högre priserna på gödningsmedel hade försvårat familjens möjligheter att få in en extrainkomst på sin skörd.

– Alla planer på att köpa ett hus eller att arbeta på fältet är bara önskedrömmar nu. Allt vi tjänar räcker precis för att hålla verksamheten flytande, konstaterar Hector Castro.

(1 krona = 1,78 mexikanska pesos)

Diana Baptista
Thomson Reuters Foundation

Översättning och bearbetning: Tomas Nordberg

Läs mer

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.