Kan dataspel förändra världen?


Vad händer när havsnivån stiger? Spela the Ocean Game

Online-spel där deltagarna måste fatta komplicerade beslut har blivit ett sätt att förklara komplicerade frågor som klimatförändringar. Men kan de få fler att bry sig? Ja, menar Jonathan Geffen vid forskningscentret Media Future i den norska staden Bergen.

Playing the News – Newsgames 101" är titeln på ett projekt som doktorandstudenten Jonathan Geffen vid institutet Media Futures i Bergen bedriver där han tittar närmare på spel som utvecklats av medieföretag – news games – som ett sätt att bättre förklara komplicerade skeenden. Och själv spelar han förstås en hel del dataspel:
– Ja, jag älskar det här med spel! Min mastersuppsats handlade om spel över generationer, hur föräldrar spelar med sina barn. Men sen började jag intressera mig för nyheter och såg att det fanns ett gap här som inget forskar kring, samtidigt som allt fler medieföretag börjar använda sig av spel för att nå sina läsare och tittare, berättar Jonathan Geffen.

Jonathan Geffen. Foto: David Isaksson.

Hur kommer det sig då att medieföretag satsar tid och pengar på något så ”trivialt” som spel?
– En anledning är att många skeenden är svåra att förklara i vanliga artiklar. Ofta känns också de frågor som spelen tar upp långt från människors vardag, men när man själv tvingas att konfrontera problemen och fatta beslut som spelare så går det plötsligt mycket lättare att sätta sig in i hur andra människor har det, menar Jonathan Geffen.

Komplexa problem bra för spel
Ytterligare en fördel med spelen är att de visar hur komplex till exempel klimatfrågan är och att det inte finns några enkla lösningar, utan tvärtom att alla beslut leder till följdverkningar och nya beslut som måste fattas. Av den anledningen är just klimatfrågan bra för spel.

Som exempel på spel som utvecklats i den här linjen nämner Jonathan ett spel kring stigande havsnivåer som Los Angeles Times tagit fram och där man som spelare får fatta en mängd beslut kring hur man ska göra för att skydda stranden – och kanske – de som valt att bygga sina villor alltför nära vattenlinjen.

Men dataspel behöver inte handla om klimat. Spelformatet fungerar också bra för andra politiska och sociala frågor. Ett av de första nyhetsspelen som kom ut var ett spel där du är flykting från Syrien och som BBC tagit fram. Och på sistone har medieföretag gjort spel om hur det är att arbeta – och försöka överleva – på det man kan tjäna som Uber-chaufför, eller anställd på ett av Amazons jättelager.

Klarar du livet som Uber-chaufför?

– Det är lätt att som avfärda problem när de inte berör ens egen verklighet. Men när du själv tar plats som chaufför bakom ratten och tvingas fatta en massa beslut som ska göra att du kan överleva på din lön, då har du också mycket lättare att förstå hur det är att vara en Uberchaufför – också i verkligheten – fortsätter Jonathan Geffen.

Det pratas mycket om filterbubblor där människor bara får information från ett håll och sällan kommer i kontakt med andra åsikter. Detta gäller också inom klimatområdet. Frågan är då: Kan spelande vara ett sätt att nå de som brukar kallas för klimatförnekare?

– Det är svårt att säga, men om du börjar spela så kan det öppna upp nya perspektiv och hjälpa dig att förstå komplexiteten. Och då kanske du också blir intresserad av att läsa mer om situationen i stort, svarar Jonathan Geffen.

Nu är det inte bara medieföretag som vill skapa spel. Många organisationer har också lagt resurser för att ta fram spel som ska öka engagemang och intresse för viktiga frågor, ett exempel är spelet Cross Dakar City, ett så kallat Frogger-spel (arkadspel som med rötter i 80-talet), som togs fram en en sydafrikansk spelutvecklare. Spelets huvudperson är Mamadou, en av tusentals tiggarpojkar (talibés) i Senegals huvudstad Dakar som dagligen skickas ut av stadens koranskolor för att tigga ihop pengar till sina religiösa ledare. Och 2020 tog UNDP fram ett eget klimatspel där du ska hålla temperaturökningen i världen på under 1,5 grader. Spel behöver inte heller bara vara online. I Sverige har organisationen Civil Rights Defenders tagit fram brädspelet ”Dictator of Sweden” som verkar skapa en rejält "dålig stämning" där hemma vid köksbordet.

– Det här med ”allvarliga” spel är ändå något relativt nytt, men det finns få lyckade exempel. För det är inte lätt att utveckla nya spel, särskilt inte i konkurrens med kommersiella spelutvecklare som har tillgång till stora resurser, konstaterar Jonathan Geffen

Ändå menar han att det kan vara rätt för de som vill väcka engagemang kring en fråga att satsa på spel:
– Det handlar om att knäcka koden och lyckas göra något som användarna verkligen gillar. När BBC 2015 gjorde sitt första spel om syriska flyktingar var de nästan ensamma. Nu har det kommit fler, men de är ännu inte särskilt många.

Spel behöver inte heller i sig vara utvecklade för ”den goda saken”, även om de kan användas för andra ändamål. Det givna exemplet är det svenska succéspelet Minecraft som också används av ungdomar och andra som vill utveckla och påverka sina egna miljöer runt om i världen. Minecraft ägs numera av Microsoft, men ur spelat har det uppstått en mängd olika verksamheter där spelet används i samarbete med bland annat FN-organet UNESCO.

Och ser man till möjligheten att påverka socialt så kan spel vara betydelsefulla. Ett spel kan verkligen fungera för att berätta en historia, men då krävs det att man också är bra på just själva berättandet.

– Man kan också kombinera spel med olika typer av VR-upplevelser där de som spelar verkligen förflyttar sig till en annan verklighet. Filmer av det slaget har ju många organisationer vid det här laget redan gjort. 

Kan man tänka sig ett spel som skulle kunna bryta igenom och nå ut till ryska ungdomar om vad som händer i Ukraina och det egna landet?
– Jag vet inte hur framgångsrika spel om konflikter är. Men med bättre teknik som till exempel VR kan spel bli starka. När du själv är karaktären och går in i spelet då blir upplevelsen också mycket starkare, och det blir lättare för dig att förstå eftersom du också känner något.

Vilka råd har Jonathan då till organisationer som ändå vill utveckla sina egna spel? Ett är att börja testa en idé själv. Det finns programvaror som man kan använda sig av, utan att behöva ta in dyra utvecklare. Sen handlar det om att ha en bra idé.

– Det första steget kräver ingen kunskap i programmering, utan det avgörande är vilka idéer du har och om du kan skapa en berättelse som verkligen fängslar användaren.

David Isaksson

Några av Jonathans favoritspel

Syrian Journey
BBC

The Uber Game
Financial Times

The amazon Race
ABC Australia

The ocean game
LA times

The Climate game
Financial Times

Grattis, du räddade världen!

Fortsätt läsa för endast 49 kr/mån!

Du läser nu en av tre gratis artiklar innan du bestämmer dig för att bli prenumerant. För att läsa mer om våra prenumerationer klickar du här.

Köp prenumeration

Uppläsning av artikel

Nyhetsbrev

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.