Ge istället för att köpa! På tisdag 28 november är det dags för Black Friday och Cyber Monday-utmanaren Giving Tuesday. Detta år har insamlingsorganisationerna inlett ett samarbete med TikTok för att nå ut till nya målgrupper.
Den 28 november är det återigen dags för Giving Tuesday. Det är en dag för givande, menar organisationen Giva Sverige. Syftet är en motreaktion till konsumtionshetsen som kretsar kring Black Friday och Cyber Monday. Istället för att köpa en ny rakapparat är denna dagen till för att ge pengar till personer som är i ett högre behov av dem.
Utvecklingen i världen under 2023 har varit allt annat än positiv. FN larmade i september om svältkatastrof i Afghanistan. Det är krig i Sudan, Ukraina, och Gaza för att nämna några saker. Det finns alltså många som behöver hjälp runt om i världen.
I år är det sjätte gången Giving Tuesday uppmärksammas i Sverige, men internationellt har dagen uppmärksammats sedan 2012, då den startades av Belfer Center for Innovation & Social Impact i samverkan med United Nations Foundation. Sedan starten har miljontals människor deltagit, och i Sverige har man kunnat se tydliga ökningar i donationer till humanitära organisationer. Förra året ökade swish-intäkterna till biståndsorganisationer med 500 procent jämfört med en vanlig dag i november. Året innan ökade intäkterna i jämförelse med en novemberdag med 690 procent.
I år har Giva Sverige som står bakom dagen i Sverige, gått ihop med TikTok för att nå nya målgrupper.
– Giving Tuesday är ett viktigt initiativ för ett bättre och snällare samhälle. Därför vill vi på TikTok uppmärksamma dagen och uppmuntra våra 3,2 miljoner användare att vara generösa. Om alla gör något litet kan vi tillsammans göra stor skillnad, säger Christine Grahn, samhällspolitisk chef på TikTok.
2022 året deltog 200 organisationer från Sverige. Ett lika stort engagemang förväntas i år.
Redaktionen
Läs vidare:
Uppläsning av artikel
|