Allt fler svenskar positiva till ideella organisationer


Rapportomslag

Andelen svenskar som är positiva till ideella organisationer ökade efter invasionen av Ukraina. Och andelen svenskar som uppger att de har skänkt pengar har också ökat. Det visar en ny rapport från organisationen Giva Sverige.

Rapporten ”Tillit och fördom 2022” lanserades vid ett webbinarium den 29:e mars. Studien ser på svenskarnas relation till ideella organisationer, engagemang och givande. I åldersgruppen 18-29 år har andelen givare ökat med hela 15 procentenheter. Intressant är också männens givande har ökat tre gånger så mycket som kvinnornas, i procentandel räknat.

– Situationsaspekter spelar ganska stor roll. Både pandemiutbrottet och invasion var plötsliga händelser med mycket mediautrymme och det finns en viss rädsla för att man själv blir drabbad. Allt detta påverkar givarviljan, sa Arvid Erlandsson från Linköpings universitet under webbinariet.

Han konstaterade också att Sverige sticker ut lite jämfört med andra länder, såtillvida att vi ger mer procentuellt sett till globala ändamål, men att givandet också handlar om det som vi känner ligger oss nära:

– Om en släkting drabbas av cancer donerar vi mer till just detta ändamål, fortsatte han.

Årets rapport ska också ses från det faktum att världen just nu hanterar tre globala kriser samtidigt: klimatkrisen, pandemin och invasionen av Ukraina. Detta påverkar allt från mediabevakningen till givarnas vilja, konstaterade Peter Blid på undersökningsföretaget Novus. Han fick medhåll av Elin Stråkendal, vice generalsekreterare Sverige för UNHCR:

– I samband med stora katastrofer som jordbävningen på Haiti, ebolautbrottet och flyktingkrisen 2015 ser vi att givandet ökar. Under den pågående krisen i Ukraina är det svenska näringslivets givande exceptionellt, konstaterade hon.

Tomas Nordberg
Undersökningen finns att läsa här

Läs också

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.