Minne och identitet i fokus på Lunds konsthall


ett verk av Runo Lagomarsino som nu visas på Lunds konsthall

I utställningen Torget mellan murarna på Lunds konsthall berättar Runo Lagomarsino om migration, minne och identitet. En utgångspunkt är familjens flykt från Argentina 1977, en annan hans pappas arbete på en kartongfabrik i Lund.

Missa inte Runo Lagomarsinos utställning som pågår augusti ut om du har vägarna förbi Lund. Utställningen belyser aktuella teman som migration, minne och identitet. 

Konstnären själv föddes i Argentina och kom till Sverige som flykting 1977 och bor numera i Malmö. Efter studier vid Konsthögskolan i Malmö och Lunds universitet har han verkat och varit bosatt både i Brasilien och Sverige. Han har haft flera separata utställningar, bland annat på Moderna muséet och deltagit i Venedigbiennalen.

Oavsett om det rör sig on installationer, skulpturer eller film skildrar Lagomarsino ett annorlunda perspektiv på historiska, politiska och kulturella skeenden –  ofta med självbiografiska inslag där kollektiva minnen från i Latinamerika vävs ihop med privata. 

I denna utställning visas både nyare och äldre verk som utgår från konstnärens egen historia. Familjen flydde undan militärregimen i Argentina i slutet av 70 -talet och hamnade i Lund. Två nyproducerade verk ”Mad Toy” och ”Home Waits för No one ” har sin bakgrund konstnärens besök som liten på fabriken där pappan arbetade. Det var ett hårt arbete och pressarna spottade ur sig kartonger dag som natt till olika slags förpackningar (Åkerlund & Rausing). Namnet den ”Den galna leksaken” är egentligen en roman från 1926 av den argentinske författaren Roberto Arlt. När familjen flydde hals över huvud var det en av få böcker som man lyckades få med sig på färjan till Barcelona. I konsthallen finns nu tusentals tryckta omslag staplade på varandra av just den boken som har tryckts i den gamla fabriken där pappan en gång arbetade. Verket  ”Hemmet väntar inte på någon” är en stor klocka som står mitt på golvet från fabriken där pappan arbetade, men som nu visar Buenos Aires-tid.  I den digitala katalogen kan man fördjupa sig och läsa mer om verken.  När det gäller klockan ges en bakgrundshistoria om tiden på 80-talet när fabriken var i full gång. 

”Herr Lagomarsino, konstnären Runo Lagomarsinos far, arbetade i denna förpackningsfirmas tryckeri under flera år i slutet av åttiotalet, och då måste han ha gått förbi denna klocka dagligen. Fast den var säkert inte den enda kronometer som övervakade hans arbete. Ett stanskort kan mycket väl också ha förekommit, med små hål gjorda vid in- och utpassering, pyttesmå tomrum som bekräftelse av alla de brottstycken av tid firman hade konsumerat.
Kanske också en ringklocka för att markera tillåtna samordnade pauser eller växlingar mellan skiften. Vid denna tid arbetade man i tre dagliga skift. Ljudet av maskinerna som koreograferade 8 9 kroppsarbetet, de pulserande pressarna som spottade ur sig förpackningar för diverse konsumtionsvaror, kanske kartonger för frukostflingor eller små omslag för kaffefilter, tepåsar eller chokladbitar. Tryckpressar som stämplade bort arbetsdagens mekaniska rörelser. Herr Lagomarsino, universitetsstudenten från Argentina som blivit fabriksarbetare i Lund, tillbringade en del av sitt liv i exil under klockan som nu hänger sysslolös i stadens konsthall. Ett gammalt anarkistiskt ordspråk säger att den som inte stjäl från arbetsplatsen stjäl från hemmet. I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet översköljdes Argentina av anarkister på flykt undan politisk förföljelse och krig i Europa, många av dem italienare. De blev också kända för sin djupa och ibland våldsamma misstro mot klockor.”
 (Ur utställningskatalogen).

Utställningen visar också textila verk av Beligica Castro Fuentes som bor och verkar i Malmö.  Hon arbetar vidare med arvet från 70 – 80-talet där kvinnor broderade och organiserade protester mot den chilenska militärdiktaturen.

Maria Thulin

Utställning: Torget mellan murarna. Lunds konsthall

Pågår till den 29:e augusti.

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.