Rekord för ramadan-insamlingar


Barnen har drabbats hårt av angreppen mot Gaza. Foto: Islamic Relief Worldwide.

Drygt 16 miljoner kronor. Det blev resultatet för Islamic Reliefs ramadan-insamling 2021.
– Resultatet är en kraftig ökning jämfört med tidigare år, säger Anes Cherigui på Islamic Relief. Det akuta nödläget i Gaza gör nu att pengarna fortsätter att strömma in till organisationen.

Ramadan är av tradition den stora gåvoperioden för världens muslimer och potentialen för ramadan-insamlingar i Sverige uppgår till åtminstone 60 miljoner kronor – om alla Sveriges muslimer skulle ge det minibelopp på 75 kronor som föreskrivs för så kallad zakat. Trots detta är det få svenska organisationer som satsar på insamlingar under perioden, vilket vi tidigare berättat om här.

Ett undantag är Islamic Relief för vilka ramadan är den viktigaste insamlingsperioden:
–  Resultatet är ännu inte helt klart, men vi vet att vi nått över 16 miljoner kronor och det är en ökning med en tredjedel jämfört med förra året då vi samlade in 11 miljoner, säger Anes Cherigui som är onlinemarknadsförare på Islamic Relief.

En orsak till att det gått så bra tror Anes Cherigui är att allt fler hört talas om Islamic Relief. I sitt arbete har organisationen också haft hjälp av influensers som spridit budskapet.
–  Vi har också haft ett 50-tal egna insamlingar där studentföreningar och andra gjort egna insamlingar, fortsätter Anes Cherigui. 

Ytterligare en faktor som påverkat insamlingsresultatet är den oerhört dramatiska situationen i Gaza. 
– Vår nödlägesinsamling för Gaza gick ut under de sista dagarna av ramadan, men har definitivt bidragit till resultatet. Vi samlar in pengar för att bland annat leverera sjukvårdsmaterial och matpaket och hittills har vi fått in över en miljon till just detta.

WaterAid nöjda
Inför ramadan berättade också WaterAid hur de satsat på en egen ramadaninsamling. 
– Vi fick gåvor och zakat på lite över 50 000 kronor under ramadan. Eftersom vår kampanj i år var ganska begränsad, och det delvis är ny mark för oss, är vi mycket nöjda med detta resultat. De 50 000 kronor vi fick in under ramadan betyder att vi kan se till så att ungefär 250 personer får rent vatten, berättar Petter Gustavsson som är pressekreterare på Water Aid.

Vilka reaktioner fick ni på insamlingen?
– Överlag har vi fått väldigt positiva reaktioner. Många tycker att det är bra att vi uppmärksammar ramadan och tycker nog att fler organisationer borde göra det. Vi tror att fler kommer följa, så det känns såklart bra att vi på WaterAid ligger i framkant.  

Vad planerar ni för nästa år?
– Vi kommer definitivt att uppmärksamma ramadan även nästa år. I år har vi på grund av pandemin i princip enbart marknadsfört kampanjen digitalt, och vi hoppas att vi nästa år även kan nå ut på andra sätt. Vi skulle också gärna samarbeta med föreningar eller andra organisationer för att nå ut med kampanjen, så det är något vi hoppas kunna utveckla till nästa år, fortsätter Petter Gustavsson.

Anes Cherigui på Islamic Relief ser också en fortsatt stor potential för att vidareutveckla ramadan-insamlingarna:
– Jag tror att allt fler ser behovet av att hjälpa människor i nöd och jag ser detta som början till ett mer kontinuerligt givande. Koranen stadgar att alla muslimer ska betala en allmosa och insamlingen borde därför kunna bli mycket större än vad den är idag. På sikt tror jag därför att ramadan kan bli en av de riktigt stora insamlingsperioderna i Sverige vid sidan om julen, fortsätter Anes Cherigui.

David Isaksson

Läs också

Lyssna på:

Uppläsning av artikel

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.