Afrika: Skor av ananas vinner pris


Skor från Pine Kazi som har tillverkats av skal från ananas står på en sandstrand.
Snygga, funktionella - och hållbara. Det kenyanska modeföretaget Pine Kazi har skapat skor av skal från ananas. Foto: Pine Kazi.

I Kenya har modeföretaget Pine Kazi skapat skor tillverkade av skal från ananas och gummi som återvunnits. Nu får de unga företagarna bakom skorna pris i tävlingen Fashionomics Africa, en designtävling i hållbarhet som finansieras av bland annat den Afrikansk utvecklingsbanken (ADB).

Vad gör man med skalen från ananas? Skor förstås! Ja, det låter kanske lite galet, men i Kenya har modeföretaget Pine Kazi gjort precis detta. Utgångspunkten var bland annat den enorma mängd skal som uppstår i länder där ananas odlas och förädlas.

Företaget grundades av Olivia Okinyi, Angela Musyoka och Mike Langa när de var studenter 2019. Idén uppstod när de besökte Delmonte i Kenya som är det största ananasproducerande företaget och insåg att avfallet efter skörden vanligtvis bränns eller lämnas på gården och släpper ut tonvis med skadliga växthusgaser. Efter sex månaders gedigen forskning började man tillverka ananasbaserade textil och skapade den första skomodellen.

Pine Kazis skor är både innovativa och snygga. Ovansida är gjord av ananastextil, medan insidan är fodrad med ekologisk bomull. Sulan är tillverkad av växtfiber, försedd med återvunnet däck under. Skorna är 100 procent handgjorda för att minska koldioxidavtrycket och kan hålla tre år, enligt Pine Kazi. 

Effekterna av produktionen är anpassade till målen för hållbar utveckling och bidrar bland annat till kvinnors egenmakt och till ökad jämställdhet. Anständigt arbete och ekonomisk tillväxt uppfylls också, eftersom idén ger ökad kompetens och inkomster till ca 5 000 ananasodlare i Kenya. 

fr v: Olivia Okinyi, Mike Langa och Angela Musyoka. Foto: Pine Kazi

Fashionomics Africa har som mål att stärka och utveckla den kreativa industrin i Afrika genom att stödja och hjälpa företag att nå ut med hjälpa av både finansiering och marknadsföringsinsatser. Bland annat finns en on-lineplattform kopplad till programmet där man kan köpa kläder direkt. 

– Priset är verkligen en ära för det kenyanska folket och den afrikanska kontinenten i stort, säger Olivia Okinyi, en av de tre grundarna i ett pressmeddelande från Afrikanska utvecklingsbanken.

Detta var första gången Fashionomics Africa genomfördes och intresset för tävlingen var stort. En panel av fyra domare granskade 110 bidrag från 24 afrikanska länder.
– Vi blev positivt överraskade av alla bidrag vi fick ta emot. Vad vi lärde oss är att många kvinnliga företagare arbetar med hållbar produktion och konsumtion och vi är imponerade av deras ansträngningar, säger Emanuela Gregorio, projektledare vid den Afrikanska Utvecklingsbanken. 

Maria Thulin

Uppläsning av artikel

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.