Framtidens fraktfartyg får segel


Oceanbird - så här kan det bli 2024. Foto: Wallenius.

I september presenterade Walleniusrederierna idékonceptet för det vinddrivna fraktfartyget Oceanbird. Nu har en mindre version provseglats och går allt enligt planerna kan det första segeldrivna fraktfartyget vara i drift redan år 2024.
– Det är fantastiskt att ett helsvenskt industriprojekt är först i världen med detta och vi är verkligen jättestolta! säger Jakob Kuttenkeuler, professor på KTH, och en av personerna bakom projektet.

Det är lätt att förföras av snygga datorgenererade bilder på något som ännu bara finns i sinnevärlden, men i slutet av november tog projektet Oceanbird ett nytt steg när den första provseglingen gjordes med ett sju meter långt nedskalat fartyg (skala 1:30). Nu väntar nya provseglingar för att förfina tekniken.

Oceanbird är prototypen för en ny typ av transportfartyg som Wallenius, ett av världens största rederier när det bland annat gäller transport av fordon, hoppas ska kunna ersätta dagens fossildrivna transportfartyg. Oceanbird är ett segelfartyg i det som kallas Hero-klassen, – High Efficiency RoRo (roll on-roll off). Fartyget drivs huvudsakligen med vindkraft där fem gigantiska segel med totalt 8 000 kvadratmeter segelyta på teleskopmaster (vilka kan fällas ned) fångar upp vinden. 

Fraktar 7 000 bilar
Oceanbird kommer att ha kapacitet att frakta 7 000 bilar. Hastigheten beräknas till tio knop, mot ca 17 knop för traditionella fartyg, vilket innebär att en resa över Atlanten beräknas ta tolv dagar, jämfört med de åtta som det normalt handlar om för fossildrivna fraktfartyg. 

Jakob Kuttenkeuler beräknar att det vinddrivna transportfartyget ska kunna segla på tio procent av den bränslemängd som man gör av med idag. För företag som ligger i framkanten när det gäller fossilfria bilar blir detta extra intressant. Tesla Club Sweden har räknat ut att det under 20 dagar det tar att skeppa en Tesla från hamnen i San Francisco till belgiska Zeebrugge förbrukas 137 liter diesel per levererad bil. Osäkerheten handlar om hur lång tid det verkligen kan tänkas ta: en rejäl stiltje till havs kan ju helt klart försena transporten och därmed får de blivande Tesla-ägarna vänta lite längre.

– Wallenius har länge haft en ambition att segla fossilfritt, men hittills har tekniken saknats. Därför sökte vi gemensamt pengar från Trafikverket för att kunna forska och utveckla den teknik som krävs, berättar Jakob Kuttenkeuler som är professor på KTH och en av personerna bakom projektet som är ett samarbete mellan Walleniusrederierna, KTH och marinteknikföretaget SSPA. 

Testanläggningar räcker inte
Normalt testas nya fartyg (och flygplan) i olika typer av simulatorer och i byggda testanläggningar och en stor del av forskningsteamets arbete har handlat om att utveckla olika beräkningsmodeller och datasimuleringar. Men i takt med att Oceanbird-projektet utvecklades insåg man behovet av att utveckla en fullt fungerande nedskalad så kallad demonstrator, eftersom det inte fanns testanläggningar som var anpassade för just det seglingstekniska i detta unika projekt.

Oceanbird på släp på väg mot havet. Foto: Jakob Kuttenkeuler.

– Alla simuleringsmodeller har svagheter och fördelar, en del fenomen är svåra att beräkna, eftersom framdrivningen är så speciellt med ett fartyg som har 4-5 riggar. Därför beslutade vi att bygga ett mindre självseglande fartyg, en så kallad demonstrator, och segla det i Stockholms skärgård, fortsätter Jakob Kuttenkeuler. Alla i projektet, inklusive doktorander och ca 15 studenter har hjälpts åt att utveckla den och i slutet av november genomfördes de första provseglingarna.

Modellen fungerar över förväntan, levererar mycket intressanta data och under våren och sommaren 2021 väntar ett intensivt seglande där båten steg för steg blir ”smartare” och allt mer klarar sig själv. Dock gäller det att hålla ett öga på den och befinna sig in närheten. Annars kan det bli som i ett annat projekt när forskarteamet tog lunch och sjöräddningen ryckte ut i tron att det låg en segelbåt och drev vars besättning gått överbord.
–  Ja, det var lite genant, konstaterar Jakob Kuttenkeuler.

Modellen på premiärtur i Stockholms skärgård. Foto: Jakob Kuttenkeuler.

Nu är det alltså full fart framåt – med vindens och teknikens hjälp – som gäller. Målet är att ett riktigt fullstort segelfraktfartyg ska vara i drift till 2024. Det innebär att en byggbeställning måste göras relativt snart:
– Vi ”gasar” allt vi kan och räknar med att det om ett år från nu ska vara möjligt för Wallenius att beställa fartyget från ett varv. Det är fantastiskt att ett helsvenskt industriprojekt är först i världen med detta och projektet syns – både i vår akademiska värld och i rederikretsar – vi är verkligen jättestolta!

David Isaksson

Nyhetsbrev

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.