Debatt: Skrämmande att ”säljarna” på Business Sweden ska sköta biståndet


DEBATT. Business Sweden är en säljorganisation för svenska företag utan kompetens när det gäller hållbarhetsfrågor. Om regeringen kan lägga biståndet där så kunde de lika gärna låta Pressbyrån sköta verksamheten, skriver hållbarhetskonsulten John Wallace Andersson.

Detta är en debattartikel. De åsikter som framförs är författarens egna.

Exportrådets resa till att bli Business Sweden har präglats av ett överdrivet förtroende för frågor inom en organisation som inte är något annat än en glorifierad säljorganisation. Jag önskar att fler vågade ställa frågan om Business Sweden’s kompetens redan när organisationen inledde sin höga svansföring inom hållbar utveckling. Jag slänger ut frågan till dig som lyssnat till, rådfrågat eller generellt haft med organisationen att göra, har du fått något kvalificerat eller kompetent inom frågor som rör hållbar utveckling? Har du hört något som inte är en inlärd utantill klimatklyscha, som inte är en införsäljning av svenskt företagande? Och nu ska samma säljarorganisation, delvis, driva biståndsfrågor. Och ännu värre precis som Global Bar Magazine redan har rapporterat om, påtalar regeringen ständigt behovet av ökad transparens inom biståndet. Men när det gäller biståndspengar via Business Sweden ska uppgifter hållas hemliga.

Men nu åter till organisationens kompetens. Jag vill att varje svensk som månar om fattigdomsbekämpning, demokrati, mänskliga rättigheter, och ”rule of law” dvs frågor som omfattas av bistånd och utveckling tittar på den generella erfarenheten, vanligaste yrkesprofilerna för de som anställs på Business Sweden, och rollbeskrivningarna vid rekryteringar på Business Sweden. Titta på de anställdas bakgrund. Det är skrämmande. Tidöregeringen kunde lika gärna lägga biståndsuppdraget på ”Pressbyrån AB”. Om Business Sweden ”kan göra det” kan vemsomhelst göra det. 

Tidöregeringen kunde lika gärna lägga biståndsuppdraget på ”Pressbyrån AB”. Om Business Sweden ”kan göra det” kan vemsomhelst göra det. 

För att citera en representant från den indiska delegationen under klimatmötet i Azerbajdzjan, ”The Swedish government has really put a lot of confidence in a group of sales people since start”. När jag sedan informerade henne om att våra svenska säljare nu också ska hantera biståndsfrågor, blev responsen ”a truly glorified team.” Tidöregeringen blundar redan som det är för hur Sveriges rykte formas internationellt och med Business Sweden som frontorganisation för vår tids avgörande frågor kommer tilliten till de Sverige en gång byggde globalt att snart fallera rejält.

Regeringens nedskärningar inom fredsorganisationer, studieförbund, etniska organisationer, konsumentorganisationer och biståndsorganisationer är allmänt känt internationellt nu. Den här olyckliga omställningen visar att kompetens och bildning inte är av vikt. Den här avvecklingen innebär i sig inte en kompetensutveckling av säljorganisationen Business Sweden. Kan utrikesdepartementet och regeringen säkerställa att kompetensfrämjande äger rum? Kan det vara så att kompetenskravet inte finns? Vad är strategin för ökad kunskap inom bistånd och även hållbar utveckling? Vi vet att de fattigaste av fattigaste länder inte ingår som en potentiell marknad för säljorganisationen och med en rejält bristfällig kompetens kan ju snabbt konstateras att demokrati och mänskliga rättigheter tar en väldigt underprioriterad plats. Business Sweden svara gärna, utrikesdepartementet svara gärna, Tidöregeringen svara gärna!

John Wallace Andersson
Fristående hållbarhetskonsult och rådgivare

Läs också

Uppläsning av artikel

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.