Musikhjälpen samlade in 60 miljoner  


Musikhjälpens programledare 2024, Linnea Wikblad, Emil Hansius och Assia Dahir. Foto: Radiohjälpen.

Musikhjälpen, som i år sändes från Stora Torget i Sundsvall och avslutades på söndagen den 15 december, samlade in 60 miljoner kronor. Det är den näst högsta summan i Musikhjälpens historia.

Tillsammans skapade publiken 1 046 677 engagemang, vilket gav 60 070 658 kr till insamlingen med temat ”Alla har rätt att överleva sin graviditet”. Det är den näst högsta summan i Musikhjälpens historia och rekord i antalet engagemang, skriver Sveriges Radio på sin hemsida.

Musikhjälpen är en del av Radiohjälpen och 2024 pågick sändningen 9-15 december. Temat 2024 var ”Alla har rätt att överleva sin graviditet” och fokus för insamlingen var mödradödlighet:

Varannan minut dör en kvinna i världen kopplat till graviditet och förlossning. mödradödlighet. Det är en undanskymd katastrof i skuggan av krig och konflikter, klimatkatastrofer, fattigdom och diskriminering som gör att gravida inte får tillgång till den vård de behöver, skriver Musikhjälpen.

Radiohjälpen genomför inga egna biståndsprogram, utan de insamlade medlen går till olika organisationer som genomför verksamheten. En av dessa organisationer är WaterAid som den 14 december skrev en debattartikel i Global Bar Magazine om att Sverige måste öka sitt stöd till vatten och sanitet.

– Vi vill tacka alla som engagerat sig så att alla livsviktiga projekt kan göra skillnad för allas rätt att överleva sin graviditet, säger Radiohjälpens generalsekreterare Kristina Henschen.

Redaktionen

Läs också

Uppläsning av artikel

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.