Insamling: Så behåller du dina givare


Från Givas rapport

Alltfler orkar inte med nyheter och konflikter. Därför måste givarna tänka om och bli mer personliga i sitt tilltal. Det menar paraplyorganisationen Giva i sin trendrapport för 2024.

2023 har sett många konflikter, som grundas på långa historier av osämja och orättvisa. Vid komplexa situationer riskerar människor att zooma ut och fokusera på annat. Utöver detta har personliga problem ökat till följd av det ekonomiska läget. Detta förutspår Givas trendrapport 2024 leda till ett förändrat givande, om nästa års resultat inte ska vara alltför förändrat:

– Det senaste året har omvärlden satt spår i allt vi gör, både som individer och i våra arbeten. Höjda räntor, rusande inflation, naturkatastrofer runtom i världen, krig i vårt närområde och en ny politisk karta är några av de faktorer som gjort att vi behövt reagera, hantera och ställa om och på många sätt omvärdera både oss själva och vår omgivning, skriver Givas generalsekreterare Charlotte Rydh. 

Trendrapporten förutspår tre olika sätt som de tror kommer få donationer att fortsätta.

  • För att komplexa situationer ska skapa större givarvilja måste man göra situationer greppbara för dem som inte är insatta, men som vill göra skillnad. Skala av budskapen till kärnan.
  • Tänk nytt och våga var nyfiken kring vad som driver olika människor. Leta efter nya sätt att hitta kapital och kunskap.
  • Sakta ner, idag är förändringarna konstanta och flera rapportskribenter pekar på vikten att tänka långsamt och långsiktigt. 

Men hur såg givandet ut 2023? Enligt statistik från Giva Sverige har gåvoindex de tre första kvartalen sett bra ut, lägre än 2022 som var ett väldigt bra år men fortfarande högre än 2021.

Gåvoindex fram till oktober 2023. Källa: Giva Sverige.

Henrik Sjödin, strateg på Åkestam Holst går igenom det i rapporten:

– Det visar på en vilja att bidra trots ekonomiska utmaningar, även om inflationen gröpt ur den verkan som kan skapas från gåvorna.

Personifiering av organisationerna

Slutligen är en punkt som tas upp hur organisationerna förväntas bli mer personliga i sina kampanjer för att nå de monetära milstolpar de vill under 2024:

– Den gemensamma nämnaren många av dem [skribenterna i rapporten] lyfter i sina spaningar är det vi faktiskt kan påverka; oss själva [organisationerna]. Oavsett tema återkommer samma sak; förstå först vad ni som organisation står för, för att sedan dra nytta av den inneboende styrkan som finns där. Men när du blickar inåt, utgå inte från dig själv eller din organisation som måttstock när du vill förstå andra, skriver Charlotte Rydh.

Läs hela rapporten här.

Redaktionen

Läs vidare:

Uppläsning av artikel

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.