Givande: Nedgång börjar märkas


Insamling av Röda Korset. Foto: Röda Korsets hemsida

Den allt sämre konjunkturen leder till att antalet givare minskar. Det visar ny statistik från branschorganisationen Giva Sverige.

För första kvartalet 2023 hade den vikande konjunkturen inte ännu gjort tydliga avtryck i ett minskat givande från allmänheten. Sedan dess har det ekonomiska läget för hushållen fortsatt försämrats. Det är framför allt antalet regelbunda gåvor som sjunker något under andra kvartalet samtidigt som genomsnittsgåvan fortsätter stiga, skriver Giva Sverige i ett pressmeddelande.

Ökningen av snittgåvan har troligtvis fler orsaker, till exempel förbättrad kommunikation om möjligheten till skattereduktion för vissa ändamål vid gåvor över 200 kronor och minst 2000 kronor per år.

Prognosen om ökat stöd från företagen under 2023 är nu också betydligt lägre än i början av året, konstaterar organisationen. I början av året var förhoppningen stor att företagens engagemang och stöd skulle fortsätta efter rekordåret 2022 då företagens bidrag till Giva Sveriges medlemsorganisationer ökade med 69 procent (från Givandet i siffror 2022).

Prognosen ett halvår in i 2023 visar att fyra av tio organisationer tror på ökat givande från allmänheten, medan två av tio organisationer sänkt sin prognos för gåvor och bidrag från företag från en ökning till att vara oförändrat.

Redaktionen

Om rapporten ”Nyckeltal för gåvor”

Rapporten ”Nyckeltal för gåvor Q2 2023” sammanställer och visar statistik över regelbundna gåvor, engångsgåvor och övriga gåvor från allmänheten till medlemmar hos Giva Sverige. Läs den här.

Läs också

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.