Nu lanserar organisationen Giva Sverige ett nytt sätt att följa gåvor och bidrag från allmänhet och företag. Genom ett särskilt Gåvoindex kommer man snabbt att kunna förändringar i givandet.
Gåvoindex är en enkätbaserad ekonomisk indikator som är uppbyggd på samma sätt som Exportchefsindex. Indexet beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig historiskt över tid och förutser hur givandet kommer att utvecklas det närmaste året.
– Vi har tagit fram Gåvoindex för att vi och omvärlden snabbt och enkelt ska få en känsla för hur givandet utvecklas, i relation till konjunkturläge och den ekonomiska utvecklingen. Det finns ett stort intresse för hur svenskarnas givande förändras beroende på konjunktur, kriser och större händelser i omvärlden, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige i ett pressmeddelande från organisationen.
Indexet bygger på enkätsvar från insamlingsansvariga hos Giva Sveriges medlemmar. Det kommer att publiceras varje månad på organisationens hemsida.
Giva Sverige konstaterar att svenskarnas givande har ökat under hela 2000-talet. Mellan 2004 och 2022 ökade det med närapå tio procent. Och trots tidigare signaler om nedgång verkar organisationerna tro på en fortsatt uppgång:
– Vi kan också se att våra medlemmar fortfarande har en övergripande positiv syn på givandet ett år framåt, vilket är glädjande givet det tuffa ekonomiska läget just nu, säger Mårten Palmefors, analytiker på Giva Sverige i pressmeddelandet.
Här återfinns indexet.
Redaktionen
Läs mer
Uppläsning av artikel
|