När barn ser koranen brinna


KRÖNIKA. Vad blir konsekvenserna för de barn som ser sina religiösa skrifter brinna? Var finns barnperspektivet när Sveriges ministrar och experter kommenterar ”korankonflikten”, frågar sig Parul Sharma.

Detta är en krönika. De åsikter som framförs är författarens egna.

Föreställ dig en åttaårig pojke som dagligdags ser bilder och nyhetsreportage, hör föräldrarna med oro och agg i tonen diskutera hur koranen ständigt utsätts för skada. Koranen som hemma hos den åttaårige pojken Danyal ligger på en noga utvald plats: Platsen är ren och koranen ligger invirad i en vacker siden sjal från Pakistan, där hans familj har sina rötter. Danyal är född i Sverige och i hans rum hittar du fotbollar, klistermärken som sitter överallt med bilder av Spindelmannen, Stålmannen och fotbollsspelaren Ronaldo. Det finns även en tavla som avbildar Mecka på en renare vägg utan klistermärken. Danyal är en svensk kille med rötter i Pakistan som växer upp i Sverige som ung muslim. 

– Jag blir lite rädd när jag ser den där mannen (Paludan) tända eld på koranen. Jag förstår inte varför. Ammi och Abbu (mamma och pappa) blir arga när vi ser koranen brinna på tv. I skolan tycker många kompisar också att det är konstigt att de bränner koranen. Jag vågar inte berätta att vi har en stor koran hemma för någon och jag vill inte att mina kompisar ska veta eller se. Tänk om de skvallrar för någon som tänder eld hemma hos mig? berättar Danyal för mig när jag frågar honom hur det känns för honom. 

Det Danyal beskriver är ur ett barns perspektiv, det vill säga hans egen tolkning och beskrivning av situationen, medan det från vuxenvärlden krävs ett barnperspektiv i allt vi gör. Barnperspektiv är den föreställning vi har kring vad som är bra för våra barn, och det vi gör för att på bästa sätt ta tillvara barns rättigheter och möjligheter. Att arbeta utifrån ett barnperspektiv är att hela tiden försöka se till barnets bästa i allt vi gör.

Sveriges säkerhet – Nato-medlemskap i all ära – men var är barnperspektivet när Sveriges ministrar och experter kommenterar ”korankonflikten”? Hur många Danyal har Sverige idag och vad blir konsekvenserna för de barn som ser sina religiösa skrifter brinna på Sveriges gator? Vilka är barnen? Hur blir barnen som svenska medborgare? Vad gör det som sker med integrationen? Vad gör det med segregationen? Det som sker väcker så många frågor hos mig och jag förstår inte hur jag ska bemöta Danyals rädsla och farhågor.

Kanske kan Billström eller Strömmer hjälpa mig att formulera ett svar som lugnar Danyal, ett svar som gör att han vågar ta hem sina vänner där koranen ligger så fint på ett speciellt avsatt ställe? I Sverige är Barnkonventionen numera lag, vad innebär detta för ”korankonflikten” enligt ministrarna? Jag behöver ett svar som visar att Sverige erkänner och respekterar barnets fulla människovärde. 

Parul Sharma 
Människorättsjurist

Fotnot: Danyal heter egentligen något annat.

Läs också

Uppläsning av artikel

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.