Kultur: ”Breaking Social” nådde insamlingsmålet


Några av personerna vi möter i filmen. Foto: WG Film

Det har snart gått en månad sedan filmen Breaking Social hade premiär och Kickstarter-kampanjen med målet att samla in 275 000 kronor har nu gått i mål med drygt två dygn till godo. Vad händer nu? Vi ringde upp filmens regissör Fredrik Gertten.

Filmen Breaking Social, som vi skrivit om här, hade premiär på CPH:DOX filmfestival 16 mars med målet att ändra sättet vi pratar om våra ekonomiska system och krossa myten om meritokratin: hårt arbete lönar sig inte när spelet är riggat. 

I samband med lanseringen startade skaparna bakom filmen en Kickstarter-kampanj som i skrivande stund slagit målet och samlat in 286 358 kronor. Fredrik Gertten är filmens regissör.

Varför startade ni insamlingen?
– Efter pandemin känns det som att folk bara vill ha underhållning när de går på bio. Vår film pendlar mellan ljus och mörker, ska vi lyckas engagera människor så måste vi skapa en egen energi. Vi vill att detta ska vara mer än en film: vi vill starta ett globalt samtal om hur vi lever våra liv och hur vi kan ändra systemet. 

Det är runt 300 personer som skänkt pengar, vilka är det?
– Vi har jobbat som galningar för att nå ut med detta brett och på något sätt har vi ändå lyckats. 30 procent av bidragen kommer från Sverige, men donationer har också kommit från Brasilien, Mexiko, Tyskland, USA och Spanien för att nämna några länder.

Vad ska ni göra för pengarna?
– Vi ska se till att filmen når ännu fler människor. Att vi kan översätta eller texta den till olika språk och att den kan visas i fler länder. Att visa en film i till exempel Serbien ger inga intäkter, men för människorna som bor där är samtalet om det orättvisa systemet precis lika relevant som för oss här och jag tycker om när mina filmer används av människor som vill göra någonting för att förändra sin stad, sitt land eller sin värld.

Ni skriver också att pengarna ska användas i ”säkerhetssyfte”. Har ni utsatts för hot?
– Inte ännu, men den har inte heller visats så många gånger. Man måste alltid ha en försäkring ifall man blir stämd av stora företag, eller andra som inte gillar det vi berättar. Det är stora krafter i rörelse.

Snart är kampanjen över – tar det slut då?
– Filmens liv har bara börjat. Vi vill ha visningar i Chile, Mexico, Kanada, Holland, Slovenien, Kroatien, Serbien och Tyskland och så tillkommer fler och fler. Första visningen i Sverige blir i Almedalen 29 juni och sen stor biopremiär senare i augusti. 

– Jag hoppas också att organisationer som jobbar med frågor om hållbarhet och global rättvisa kan använda filmen som en ingång i samtal med människor. Inte bara min film, utan independent-film överlag, kan användas mycket mer för att väcka engagemang. Vågar man gå ifrån sin organisations egna budskap och bredda samtalet tror jag att vi skulle kunna komma längre.

Vad vill du att tittaren ska ta med sig efter att ha sett filmen?
– Människor måste sluta tro att allt är ens eget fel. Det är inte ditt fel att du inte får ihop livet. Det är strukturellt och det är många som lever i den stressen globalt. Det är bara tillsammans som vi kan få till en ändring.

Kajsa Sörman

Läs också

Uppläsning av artikel

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.