Trots pandemi och ekonomisk oro fortsätter givandet till ideella organisationer att öka. 2021 nådde givandet 9,7 miljarder kronor, en ökning med nästan fem procent jämfört med föregående år. Det visar nya siffror från organisationen Giva Sverige.
Den nya rapport som presenteras av insamlingsorganisationernas paraplyorganisation Giva Sverige och som avser insamlade medel 2021, visar att givandet fortsätter att öka. Under 2021 var det ca 450 miljoner kronor högre än 2020:
– Svenskarna har visat ett stort engagemang och en vilja att bidra till de ideella organisationernas arbete under pandemins andra år, vilket är fantastiskt att se. Allmänhetens engagemang och förtroende för civilsamhället är stort och stabilt, vilket vi även sett nu efter invasionen av Ukraina, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige.
De totala intäkterna från gåvor och bidrag landar på 9,7 miljarder kronor för 2021, vilket är 450 miljoner kronor mer än 2020. De ändamål som får mest gåvor och bidrag är liksom tidigare år barn och unga, forskning och humanitärt bistånd.
Företagsgivandet ökar på nytt
Efter en stark nedgång under pandemin har nu företagsgivande återigen ökat och under 2021 står företagen för den största procentuella ökningen. Totalt handlar det om drygt en miljard kronor – en ökning med 26 procent jämfört med 2020. Och även om det är ett fåtal stora organisationer som står för huvuddelen av ökningen visar sammanställningen att organisationer i alla storlekskategorier ökar sina intäkter från företag, konstaterar Giva Sverige i sin rapport:
– Företagen var mer försiktiga under pandemins första år, vilket var naturligt. Därför är det glädjande att se att företagens engagemang inte bara återhämtat sig, utan är tillbaka på nivån från 2018, fortsätter Charlotte Rydh.
Ur rapporten Givandet i siffror 2021:
- Under 2021 samlade Giva Sveriges medlemmar in drygt 9,7 miljarder kronor i gåvor och bidrag från allmänheten, företag och organisationer. Det är en ökning med 4,8 procent jämfört med 2020.
- Ökningen förklaras framför allt av att gåvor från allmänheten har ökat med drygt 9 procent jämfört med 2020, och är nu 6,8 miljarder kronor.
- Företagens bidrag till ideella organisationer ökar med hela 26 procent under 2021 och når åter drygt 1 miljard kronor.
- Drygt 60 procent av organisationerna uppger ökade intäkter från gåvor, bidrag och samarbeten medan 28 procent anger minskade intäkter. Detta visar att pandemins effekter för intäkterna för ideella organisationer blev mindre märkbara under 2021.
- Fördelningen av gåvor mellan de olika givarkategorierna visar att allmänhetens andel av intäkterna ökar och står nu för 70 procent av alla gåvor och bidrag.
- Utvecklingen för givandet via sociala plattformar som till exempel Facebook har stagnerat, medan externa plattformar ökar något. Dessa intäkter utgör fortsatt stor andel av gåvorna från allmänheten för mindre organisationer.
Redaktionen
Uppläsning av artikel
|