Skolorna i 23 länder där cirka 405 miljoner skolbarn bor är fortfarande delvis stängda och många skolbarn riskerar att hoppa av skolan, enligt en ny Unicef-rapport. Därmed ökar klyftorna i många länder än mer nu när pandemin går in på sitt tredje år.
I rapporten ”Are children really learning?” påpekas att 147 miljoner barn har missat mer än hälften av sin skolgång under de senaste två åren. Detta motsvarar två biljoner timmar av förlorad personlig inlärning globalt sett. – När barn inte kan interagera direkt med sina lärare och jämnåriga tar deras inlärning skada. Redan före pandemin hamnade de mest marginaliserade barnen på efterkälken. När pandemin nu går in på sitt tredje år måste vi få in barnen i klassrummen och ge dem det intensiva stöd de behöver för att ta igen det de har missat. Det som står på spel är för högt för att göra något annat, säger Unicefs chef Catherine Russell.
Barn som inte går i skolan är några av de mest utsatta och marginaliserade barnen i samhället. Det är minst troligt att de kan läsa, skriva eller räkna och de är avskurna från det skyddsnät som skolorna erbjuder.
Redaktionen
Läs också
Uppläsning av artikel
|