Reklamjättar stannar i Ryssland


Reklam för Rosbank. Foto från Internet.

Medan många storföretag som IKEA, Apple och Adidas valt att lämna den ryska marknaden har flera av reklamvärldens jättar fortsatt att göra affärer i Ryssland. Dit hör några av världens största reklam- och PR-byråer som Publicis och BBDO – företag som också har kontor i Sverige. Vi har under dagen sökt deras svenska chefer som dock inte återkommit.

Totalt har närmare 400 internationella företag lämnat Ryssland. En del har helt stängt ned verksamheten, andra har tryckt på ”pausknappen”. Oavsett vilket är trycket på företagen att agera stort. Samtidigt så innebär det faktum att ryska konsumenter får allt mindre pengar att handla för att marknaden redan nu krymper dramatiskt samtidigt som den ryska valutan störtdykt mot andra valutor, vilket ytterligare urholkar ”affären” för utländska företag. Samtidigt har Ryssland hotat med att förstatliga tillgångar för de företag som lämnar landet liksom att lägga beslag på varumärken och patent.

Ett av de företag som utsatts för hård kritik för sitt agerande och som den 10/3 beslutade sig föra att lämna marknaden är klädjätten Uniqlo. Kvar är däremot det svenska kosmetikaföretag Oriflame.

Lista över företag
Jeffrey Sonnenfeld vid Yale University har tagit fram en lista över företag som lämnat respektive är kvar i Ryssland. Listan uppdateras dagligen och kan laddas ned här.

Många företag inom kommunikationsbranschen har också lämnat Ryssland sedan angreppskriget inleddes:
– Vårt europeiska nätverk EACA gick redan den andra mars ut och meddelade att Ryssland uteslutits ur verksamheten, säger Linda Nilsson som är VD för branschorganisationen Kom!

Hon konstaterar att kommunikationsbranschen är känslig, inte minst i skuggan av det propagandakrig som förs och att det är viktigt att tänka på hur det egna varumärket påverkas.

– Jag känner inte till att några svenska reklambyråer skulle ha verksamhet i Ryssland, däremot har flera stora internationella nätverk medlemmar eller underleverantörer i Ryssland, fortsätter hon.

Kom! stödjer också ett polskt initiativ för att hitta uppdrag och jobb för ukrainska kommunikationsbyråer i EU.

Stora byråer stannar
När det gäller reklam och PR har flera världsledande företag trots allt valt att stanna kvar. Dit hör stora PR- och kommunikationsföretag som BBDO (med ryska Rosbank som en av sina kunder), DDB, Leo Burnett och Publicis Group.

När man går in på byråernas ryska hemsidor finns inget som visar den situation som landet befinner sig i. DDB Ryssland visar fortfarande partyfilmer från den 18e februari och hos övriga byråer är det som om ingenting alls hänt de senaste veckorna.

Hos DDB Ryssland fortsätter partyt… Foto från Instagram.

Publicis Groupe är världens största nätverk för media och kommunikation. I Sverige har bolaget en ledande position och hjälper kunder som exempelvis Samsung, Telenor, Spendrups och Max att välja rätt medie- och kommunikationsstrategi. 

”Vi drivs av att hela tiden identifiera nya, utmanande och kreativa kommunikationsmöjligheter för våra kunder”, skriver företaget på sin svenska hemsida. Och på den ryska hemsidan kan man läsa om vad bolaget säger sig stå för:

Emma Thorp är VD på Publicis Groupe Sverige. Vi har pratat med henne flera gånger under dagen och hon har lovat återkomma med svar på våra frågor, något som dock inte skett.

Global Bar Magazine har även sökt Erik Årnell, VD för BBDO Nordics, samt Andreas Dahlqvist, vd för BBDO Nordics.

De frågor vi ställt är:

1. Hur har ni som svensk byrå agerat när det gäller kunder i Ryssland och Ukraina?

2. Hur ser ni på det faktum att ni som globalt nätverk/företag väljer att fortsätta er verksamhet i Ryssland?

Vi väntar fortfarande på svar.

David Isaksson

Stora företag som är kvar i Ryssland (15/9)

  • Air Liquide
  • Bridgestone
  • Carlsberg.  Har slutat producera produkter under det egna varumärket men driver verksamhet vidare. Carlsberg äger Baltika, ett stort ryskt ölmärke.
  • LG Electronics
  • Pirelli
  • Subway

Svenska företag som är kvar:

  • Oriflame

Nyhetsbrev

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.