Så blev Botswana Afrikas metal-centrum


Siera Madrien, metal-fan i Botswana, Foto:Kim Harrisberg/Thomson Reuters Foundation.

Botswana är känt för sina diamanter och nationalparker – men få vet att landet också är Afrikas metal-centrum. Under pandemin blev det omöjligt att spela för den inhemska publiken – i stället hittade man fans i hela världen.

Tshomarelo ”Vulture” Mosaka brukade tänka att kontakten med sina läderklädda fans bara kunde ske när han sjöng på en av Botswanas underjordiska metal-konserter – ända tills pandemin tvingade honom att gå online.

Digitaliseringen hjälpte inte bara hans death metal band Overthrust att behålla kontakten med fansen under nedstängningen, den hjälpte också bandet att hitta ny publik utomlands. Och tack vare den började också pengar och donationer strömma in – allt från kontanter till gitarrsträngar.

– Någon skickade till och med en fläkt för att de kunde se att vi svettades… andra skickade pengar till mig när jag var med om en bilolycka för att hjälpa till att täcka kostnaderna, berättar Vulture Mosaka när vi ses på ett kafé i huvudstaden Gaborone.

Det lilla landet Botswana i södra Afrika är vanligtvis känt för sina diamanter och nationalparker, en del minns kanske också bokserien Damernas detektivbyrå om Precious Ramotswe som driver en detektivbyrå i Botswana. Mindre känt är att Botswana har Afrikas kanske viktigaste heavy metal-scen, även om begränsade inkomster från spelningar innebär att de flesta Botswana-musiker måste ha ett vardagsjobb, något som också gäller för Vulture Mosaka som har två barn att försörja.

– Vi har varit underground väldigt länge, men nu vill vi att folk ska veta om oss, fortsätter Vulture Mosaka, vars Facebook Live-strömmar av lokala band inklusive hans egna har dragit tusentals tittare, alltifrån Malaysia och Tyskland till USA.

Och heavy metal-banden från Botswana är inte ensamma. Trots begränsad tillgång till internet och höga kostnader för uppkopplingen har många afrikanska musiker, komiker och artister blivit aktiva online under pandemin för att knyta kontakter med fans och andra möjliga givare utomlands.

– Vi försöker bygga scenen i Afrika, från Angola till Namibia och Sydafrika. Om vi ​​är enade kan vi nå ännu fler, fortsätter Vulture Mosaka som hoppas att banden snart skulle bjudas in till fler internationella metalfestivaler.

Metal blev populärt i slutet av 1960-talet, främst i USA och Storbritannien och de första banden i Botswana, Marok som de kallas, dök upp ett tiotal år senare. Inte sällan var det turister som köpte de första skivorna.

Idag är Maroks välkända i Botswana som bara har 2,5 miljoner människor, till stor del då de är så lätta att känna igen med sin skinnkläder i den stekande värmen, sina dekorativa kedjor, djurben och nitar. Och de rykten som en gång florerade om att metalfansen var vampyrer eller kriminella är på väg att lösas upp när fler kvinnor ansluter sig till deras led och deras arbete till stöd för andra blivit alltmer känt.

Vulture Mosaka från bandet Overthrust. Foto: Kim Harrisberg/Thomson Reuters Foundation.

En av metal-grupperna – Humanitarians – sjunger och gör inlägg på nätet om frågor om mänskliga rättigheter som hemlöshet och albinism.

– Det var mycket snack om att metal-fans var som djävulen, men vi sprider faktiskt budskap om mänsklighet och kärl, säger Martin Beats, en av bandmedlemmarna, när vi träffas i deras lilla inspelningsstudio i byn Lobatse utanför huvudstaden.

Mosaka och hans band har sedan 2010 hjälpt till att organisera en årlig heavy metal-konsert i Ghanzi, en stad i västra Botswana, kallad Overthrust Winter Metal Mania Charity Fest. Där går 40 procent av vinsten donerats till lokala välgörenhetsorganisationer.

Metal-scenen ger också större utrymme för kvinnor att de kan trotsa traditionella könsroller och agera mot det omfattande kvinnovåld som finns i samhället.  

– Jag står upp för den jag är och det kan ingen man beröva mig, säger veteranen Siera Madrien. Hon bär en metallkedja runt halsen, har läderstövlar och en svart huvudduk. Och hon har fyllt 49 år.

– Vi kallas för drottningar och vi behandlas som sådana, fortsätter Siera Madrien som själv har ett förflutet som polis. Många fans och musiker är faktiskt just poliser och soldater – ja till och med präster!

Även om Botswanas metal-band nu kan nå en global publik med hjälp av internet så är uppkopplingen dyr. Fortfarande saknar mer än hälften av landets befolkning internet och många utlänningar har ingen aning om var landet ligger.

– Det är svårt att få tag på instrument här i Botswana och det kan ta bandmedlemmarna flera år att spara ihop tillräckligt med pengar för att importera dem. Vi kämpade för att ta oss igenom pandemin med hjälp av metalfans från hela världen. Och internet satte oss på kartan konstaterar Vulture Mosaka. 

Martin Beats från Humanitarians konstaterar att pandemin var tuff, men att det var en kick att bandet ändå kunde nå så många människor runt om i världen: 

– En av våra videor nådde nästan en halv miljon människor och vår Facebook-sida växte från 700 till nästan 6 000 följare.

Tillsammans med Vulture Mosaka stannar jag till på en metallverkstad i Gaborone där en bandmedlem som går under namnet King Taker svetsar under en stor dödskalle som han rest upp ovanför sin verkstad för att låta andra metalfans veta att de är välkomna.

– Det var brutalt under nedstängningen konstaterar han, justerar sin svarta ansiktsmask med en vit skalle och korsade ben och fortsätter att jobba.

Kim Harrisberg
Thomson Reuters Foundation

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.