Segel – framtidens transportlösning?


Så här tänker sig Neoline att det ska se ut. Illustration från företagets webb.

För att tackla klimatkrisen behövs det hållbara sätt att frakta varor till sjöss. Flera intressanta projekt är på gång avseende vinddrivna lastfartyg. Dessa segelfartyg kan i vissa fall även transportera passagerare. 

Sjöfarten hanterar cirka 90 procent av världens fraktgods och står för ungefär lika stora utsläpp som flyget, men då måste man komma ihåg att en betydligt större del av transporterna sker till sjöss. I Sverige släpper sjöfarten ut mer än inrikesflyget och globalt handlar det om tre-fyra procent av de totala utsläppen av växthusgaser. Den ökade mängden varor som transporteras gör också att utsläppen ökar, samtidigt som alternativen till dagens bränsleanvändning knappast existerar.

Frågan är om sjöfarten hinner vända bort från det fossila innan klimatmålen missas? Teknik och ramverk måste i så fall vara på plats innan 2030. 

Det finns i dagsläget flera intressanta projekt kring lösningar som kraftigt kan minska sjöfartens utsläpp. Alfa Laval och Wallenius ligger bakom svenska Oceanbird som man hoppas kunna segla om fem år och som ska kunna minska utsläppen med 90 procent. Fem stycken 80 meter höga nedfällbara vingsegel driver det över 200 meter långa lastfartyget som utvecklas av Wallenius Marine, KTH och forsknings- och marinkonsultföretaget SSPA i Göteborg. Oceanbird beräknas kunna segla med tio knops hastighet. 

Sjöfarten hanterar cirka 90 procent av världens fraktgods och står för två procent av de globala koldioxidutsläppen. 

– Det är fantastiskt att ett helsvenskt industriprojekt är först i världen med detta och projektet syns – både i vår akademiska värld och i rederikretsar – vi är verkligen jättestolta! säger Jakob Kuttenkeuler, professor vid KTH i en tidigare intervju här i Global Bar Magazine.

Ocean Bird-konceptet kommer att användas först på ett transatlantiskt lastfartyg för bilar med en kapacitet på 7000 fordon. Sedan avser man att använda tekniken även på kryssningsfartyg och andra skeppstyper. 

– För att sjöfartsindustrin ska kunna uppnå sina dekarboniseringsmål kommer det att krävas flera olika lösningar. Med detta nya joint venture kommer vi att kombinera Alfa Lavals och Wallenius expertis så att vi kan utveckla en helt ny och innovativ fartygstyp som kan bidra till målen, säger Tom Erixon, VD och koncernchef för Alfa Laval. Trafikverket har investerat 27 miljoner kronor i projektet som pågår mellan 2019 och 2022. 

– Om den här sortens vinddrivna fartyg skulle bli vanliga i branschen skulle det vara ett stort steg framåt för att göra sjöfartssektorn fossilfri. De här är definitivt ett av de mest lovande projekt som vi har finansierat. Jag tror att konsortiet bakom projektet är en bra garanti för att det här ska bli ett lyckat projekt, säger Rein Jüriado, chefsstrateg på Trafikverket. 

Flera initiativ på gång
Brittiska Windship Technologies har tre master med ringsegel och en höjd på 36 – 48 meter. Företaget betonar att deras lösning överstiger den 80-procentiga koldioxidminskning som Internationella sjöfartsorganisationen kommer att kräva fram till 2050. 

Holländska EcoClipper är i fart med att lansera nya segelfartyg, eller kanske snart börja transportera på nytt med hjälp av gamla fartyg.
– I slutet av förra året, under klimatförhandlingarna i Glasgow, blev det återigen uppenbart att om vi vill ha en livskraftig framtid behöver alla våra industrier en omedelbar övergång till hållbarhet, säger VD:n och grundaren Jorne Langelaan.

EcoClipper säger sig kunna erbjuda utsläppsfria transporter och resor över hela världen. Företaget, som grundades 2018, har utvecklat en rad rederier: Trans-Atlantic, Eastern, Trans-Pacific och Global. Nyligen meddelades att EcoClipper kommer att börja trafikera Nordsjön med Tukker, ett segelfartyg byggt redan 1912.

Segelfartyget Tukker från 1912 är tillbaka i drift!

Ytterligare ett initiativ är NEOLINE som har som mål att vara operativa 2023. Med början 2020 genomför företaget pilotprojekt på Atlanten. Ordförande Michel Pery säger:

– En minskning av utsläppen av växthusgaser och föroreningar kan endast uppnås genom att minska kolväteförbrukningen. Denna minskning kräver en ingenjörs strategi, men också en logistikers och en seglares strategi för att man ska kunna utnyttja en teknik som är direkt tillgänglig och som förbrukar outtömlig energi: segling. 

Företagets ro-ro-fartyg har kapacitet att rymma 500 bilar.

Tomas Nordberg

Läs också:

Nyhetsbrev

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.