Jemen: Vem har byggt flygbasen?


Landningsbana på Perim Island. Men vem har byggt den? Från Google Earth.

En flygbas har konstruerats på en vulkanisk ö utanför Jemens kust. Det är oklart vem som bygger basen, men enligt uppgifter ligger Förenade Arabemiraten (UAE) bakom bygget av den strategiska militära anläggningen som har stor betydelse för sjötrafiken i det viktiga området.

Den nya flygbasen ligger i en av världens viktigaste marina flaskhalsar för energitransporter och kommersiell last. Inget land har officiellt erkänt att den byggt  flygbasen på ön Perim i Bab-el-Mandeb-sundet  (”Tårarnas port”), men Förenade Arabemiraten har försökt bygga en landningsbana på den lilla ön. Sundet sträcker sig från Adenviken i Indiska oceanen in i Röda Havet. Enligt militära ämbetsmän i Jemens regering ligger Emiraten bakom även detta försök. ­

– Det här är en långsiktig strategi i syfte att etablera en relativt permanent närvaro, enligt Jeremy Binnie på Janes. Kontrollen över landningsplatsen möjliggör flygbombningar på Jemens fastland och militära operationer i Röda havet, Adenviken och Östafrika. Flygbasen verkar ha färdigställts i mitten av maj och landningsbanan är 1,85 kilometer lång och innehåller tre hangarer. Landningsbanan kan inrymma attack-, övervaknings- och transportplan. Jemenitiska regeringstjänstemän påstår att emiratiska skepp har transporterat militära vapen och utrustning och trupper till ön de senaste veckorna.

Houthirörelsen tog över ön efter att de hade genomfört en statskupp i Jemen 2014-15. Efter inbördeskrigets början 2015 gick en del av de tvångsförflyttade öborna med i den saudiledda koalitionen för att försöka återta ön. Emiraten understödde en framgångsrik attack på Houthirebellerna, vilka strödde ut landminor innan de lämnade ön. 2019 gick Saudiarabien in och säkrade ön efter att Förenade Arabemiraten kraftigt minskat sin närvaro där. 

Redan 2016 försökte någon part, förmodligen Emiraten, att bygga en 3 000 meter lång landningsbana på Perimön, men man övergav dessa planer påföljande år. The War Zone analyserar den senaste utvecklingen och konstaterar att ön befinner sig i den smalaste delen av det tättrafikerade sundet, väldigt nära Jemens fastland. Ön ligger i mitten av sundet och knappa två sjömil från Jemens kust. Detta gör ön till en lämplig plats för att iscensätta attacker mot Jemen. Det är möjligt att Saudiarabien ligger bakom bygget, andra pekar ut Arabemiraten.

Säkerhetspolitiska och regionala implikationer
Förenade Arabemiraten gick 2019 ut med att de tog tillbaks sina trupper från den saudiledda koalitionen som bekämpade Houthirebellerna i Jemen. Men landet fortsatte att, tillsammans med den amerikanska militären, strida mot andra grupper i Jemen. En del källor menar därför att det är Arabemiraten som ligger bakom flygbasen. The Intel Lab rapporterar att landningsbanan är 50 meter bred och tillräckligt stor för att en Boeing C-17 Globemaster III ska kunna använda den. Ön ligger i det mest strategiska läget i hela regionen och tillhörde det brittiska imperiet mellan 1857 och 1967. Nu när Abrahamsavtalen https://globalbar.se/2021/05/vill-du-forsta-mer-om-det-som-hander-i-palestina/ har ingåtts kan den bli en strategisk mittpunkt för koalitionens operationer i Mellanöstern.

Öns kritiska läge för maritima passager berör både handels- och militära skepp. Att placera kryssnings- och luftvärnsmissiler på ön innebär ett massivt inflytande i regionen. Öns besittningshavare kan också se till att allierade skepp kan resa i sundet och skydda dem från Houthis och andra fiender. Samtidigt innebär öns utsatta läge att den är känslig för både ballistiska missilattacker och kryssningsmissilsattacker från Houthirörelsen, liksom från attacker med självmordsdrönare.

Ön har ingen modern hamn, men kan vara av intresse för USA som tidigare har använt flygbasen al-Anad för att attackera al-Qaida på Arabiska halvön med drönare. Även Israel skulle eventuellt kunna få tillgång till ön. På den närliggande jemenitiska ön Socotra bygger UAE och Israel upp en bas för underrättelseverksamhet riktad mot Kina, Iran och Pakistan.

Tomas Nordberg

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.