Amnestys årsrapport: Ökat förtryck i pandemins spår

Omslaget på Amnesty Internationals årliga rapport.

Under 2020 präglades världen av covid-19-pandemin. Pandemin har blottat en systematisk ojämlikhet över hela världen där etniska minoriteter, hälso- och sjukvårdsarbetare och kvinnor hör till dem som drabbats värst. Ledare runt om i världen har använt covid-19 som en ursäkt för ökat förtryck, skriver Amnesty Sverige på sin hemsida samtidigt som organisationen presenterar sin årliga rapport.

— Covid-19 har brutalt exponerat och fördjupat ojämlikheten både inom och mellan länder, och satt ljuset på den häpnadsväckande likgiltighet som många av våra ledare visar upp för mänskligheten i stort. Decennier av splittrande politik, omdömeslösa nedskärningar och valet från ledare att inte investera i sönderfallande infrastruktur har gjort att alldeles för många människor varit ett lätt byte för det här viruset. Vi ser en värld i obalans. Vid den här tidpunkten av pandemin måste även de mest verklighetsfrämmande ledarna i världen kämpa för att förneka att våra sociala, ekonomiska och politiska system faktiskt är trasiga, säger Agnès Callamard, Amnesty Internationals nya generalsekreterare.

Ett återkommande tema i rapporten är de myndigheter som antagit lagstiftning som gör det brottsligt att kommentera pandemin. I Ungern ändrade till exempel premiärminister Viktor Orbáns regering landets strafflagstiftning och införde fängelsestaff på upp till fem år för “spridande av falsk information”.

Amnesty International Report 2020/21: The State of the World’s Human Rights omfattar 149 länder och ger en analys av den globala utvecklingen för mänskliga rättigheter under 2020. Läs rapporten här.

Redaktionen

Uppläsning av artikel

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.