Afrika: Smarta innovationer vägen mot utveckling?


Bonde i Afrika som står ipå ett fält med en läsplatta i handen. Tenik, människa och miljö i samspel
Människan, miljön tekniken – där finns framgången för ett afrikanskt innovationstänkande. Foto: Shutterstock.

Begränsande finansiella resurser innebär att länder i Afrika behöver hitta enkla, lokala lösningar för skapa en hållbar utveckling. Samtidigt kan detta vara en fördel – det visar inte minst den globala framgången för den afrikanska modellen av mobila banklösningar som slog igenom i länder som Kenya långt innan de nådde Sverige.

I brist på finansiella resurser i Afrika kommer man att behöva göra kostnadseffektiva och smarta innovationer (frugal innovations) baserade på enkla, lokala lösningar för att hantera allvarliga och växande problem kring allt ifrån klimatförändringar till en växande ungdomsbefolkning och bristen på jobb. Det var en av slutsatserna när afrikanska företagare nyligen samlades för att diskutera framtiden under ”Skoll World Forum on Social Entrepreneurship”. 

– De goda nyheterna är att afrikaner tänker på ett smart och kostnadseffektivt sätt. De har gjort innovationer som inte är så kostsamma under lång tid, säger Fatima Denton, chef för FN:s Universitet för naturresurser i Afrika (UN-INRA), baserat i Ghana.

Samtidigt konstaterar hon att underfinansierad forskning, politiska begränsningar, ett kulturellt klimat som inte alltid uppskattar entreprenörer och många regeringars fokus på storskalig industrialisering utgör hinder för utvecklingen.
– Att ta itu med dessa olika hinder kan hjälpa afrikaner att skapa miljontals nya jobb och hitta sätt att hantera klimathot och stimulera utvecklingen. 

Samtidigt tror hon att Afrika har en bra position och kommer att kunna dra nytta av den fjärde industriella revolutionen, genom att sammanföra den digitala tekniken med de resurser som finns i form av råvaror och människor.

Här kan se ett seminarium om ”frugal innovation” från konferensen.

I en studie från det institut där Fatima Denton arbetar fann man att av 63 viktiga råvaror som behövs för klimatrevolutionen och nya koldioxidsnåla tekniker finns 42 i Afrika, varav flera särskilt sällsynta mineraler.

– Men vi har alltför länge sett hur våra naturresurser används för att bygga rikedom någon annanstans. Hur kan vi den här gången se till så att vi är mycket mer kunniga och i framkant? frågar hon retoriskt.

Fokus på tung industri
Många afrikanska ledare är fortfarande fokuserade på att industrialisera sina länder genom att bygga stålverk och annan tung industri, när grönare och potentiellt mer lönsamma alternativ finns, menar Fatima Denton.
– I en era av växande oro för klimatförändringarna har vi ett stort ansvar för att se hur vi kan utvecklas på ett nytt och annorlunda sätt, konstaterar Lyinoluwa Aboyeji, en nigeriansk entreprenör som var med och grundade det afrika-baserade talangnätverket Andela

Han menar att afrikanska länder riskerar att lura sig själva om man tror att alla lösningar för det globala Syd kommer från globala Nord. 
– Det krävs enorma ekonomiska resurser för att investera i infrastruktur inför framtiden och de resurserna saknar vi i hög grad. Därför måste vi driva smarta innovationer”, ansåg han.

Afrika har redan tagit del av innovationer som fått stor betydelse, från den snabba spridningen av smartphones över en kontinent med få fasta telefoner till appar som kan hjälpa jordbrukare att anpassa grödor efter säsongsbetonade väderprognoser.

Bright Simons, en entreprenör från Ghana, har utvecklat en verifieringsteknik för att hjälpa köpare att upptäcka falska frön, medicin och andra produkter vilket är ett stort problem i hela Afrika. Han anser att ländernas regeringar borde kunde stimulera ökad innovation genom att identifiera problem de vill ha lösta – och sedan gå tillbaka för att låta företagare försöka fixa dem.

Men brist på forskningsfinansiering från regeringar, företag och andra organisationer är ett allvarligt hinder för att testa och öka gräsrotsinnovationen, tillade han.

Idag bidrar Afrika bara med en procent av de globala vetenskapliga rapporterna och forskningsartiklar, till stor del orsakat av bristande resurser.

– En våg av innovation, särskilt när det gäller att ta små idéer vidare till en större marknad, kommer inte att ske om detta inte förändras. Den ekvationen måste vi ändra på om fler innovationer från Afrika ska se dagens ljus”, konstaterade Bright Simons.

Missade möjligheter
De afrikanska länderna har redan missat några möjligheter, menar Lyinoluwa Aboyeji. Idén till delnings/plattformsföretaget Lyft uppstod sedan grundaren Logan Green besökt Zimbabwe och märkt hur många delade på fordon och annat på grund av brist på kollektivtrafik och privat bilägande. Nu omsätter Lyft miljarder, medan många mindre företagare i Zimbabwe fortfarande kämpar för att gå runt. 
– Vi vet inte värdet av vad vi har. Lyft kunde ha varit ett afrikanskt miljardföretag. Därför gäller det att inte missa de nya möjligheter som dyker upp, fortsätter Lyinoluwa Aboyeji.

Afrikanska entreprenörer undersöker nu hur man kan eliminera energikrävande luftkonditionerings- och kylutrustningar, vilket kan minska energianvändningen och göra kylningen mer tillgänglig för fler. Många afrikanska jordbrukare odlar också som standard ekologisk mat, eftersom de inte har råd med dyra kemiska gödningsmedel och bekämpningsmedel. Så att sälja till ekologiskt hungriga köpare i Europa kan ge utdelning för båda sidor.
– Och för en kontinent som kommer att ha hälften av världens arbetsföra befolkning 2035, kan det i långa loppet vara smart att hitta innovativa sätt att utbilda barnen. För det är uppenbart att den gamla infrastrukturen inte fungerar om vi vill kunna utbilda de många miljoner unga som går eller kommer att börja gå i skolan, fortsätter Lyinoluwa Aboyeji.

Laurie Goering
Thomson Reuters Foundation

Uppläsning av artikel

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.