Kan Giving Tuesday slå Black Friday?


Den första december är det Giving Tuesday – dagen som tillkommit som en reaktion mot överflödig konsumtion. Kommer människor att fortsätta ge trots pandemin? Eller har vi redan lagt alla våra pengar på tröstköp denna mörka höst?

Giving Tuesday uppstod som så mycket annat i USA och givardagen (som är en motreaktion på ett överdrivet konsumerande) äger rum några dagar efter Thanksgiving. Enligt konsultföretaget Whole Whale beräknas givande under Giving Tuesday 2020 öka med 18 procent i USA jämfört med året innan, trots nedgången i ekonomin i stort.

Här i Sverige är det organisationen Giva Sverige där Charlotte Rydh är generalsekreterare som står bakom kampanjen.

Giving Tuesday startade som en reaktion på Black Friday. Hur har ni nått ut i Sverige?
– Giving Tuesday har blivit en global gräsrotsrörelse som bygger på att vem som helst kan göra vad som helst som sätter engagemang, omtanke och givande i alla dess former i centrum. I Sverige är det fortfarande relativt okänt, men vi ser en skjuts i år när det gäller framför allt företags och organisationers aktiviteter. Och det i sin tur motiverar ju privatpersoner. Och så hoppas vi att hashtaggen #givingtuesdaysweden används så kan vi följa aktiviteten. Drygt 70 länder har en organisation som är nationell partner för Giving Tuesday, men det pågår aktiviteter i nästan alla världens länder. Det är ju en form av ”open source” kring Giving Tuesday så vem som helst kan använda hashtag, logga och information för att göra sin grej. 

Charlotte Rydh, Giva Sverige.

–  Konceptet är enkelt, alla har något att ge och vi kan alla behöva omtanke särskilt i pandemitider – nu mer än någonsin. Ring en vän, bjud en granne på en kaffe, ta en digital lunch, skicka en blomma, bjud grannarna på glögg i farstun, ta en walk and talk med någon du inte träffat på länge, skänk en gåva till utvald organisation online – det finns massor av insamlingsinitiativ! 

Tror du på ett ökat givande i år?
– Absolut! Förra året deltog omkring 200 organisationer och företag på Giving Tuesday i Sverige. Antalet gåvor via Swish gick upp med 121 procent jämfört med en vanlig tisdag och antalet givare ökade med 118 procent. I år siktar vi ännu högre. Det pågår förstås också en massa aktiviteter som vi inte får information om. 

Hur har givandet gått generellt under hösten? Och vad tror du om 2021?
– I vår senaste medlemsundersökning i oktober är det en lite mer pessimistisk syn på givandet från allmänheten än tidigare i sommar. Det är fortfarande drygt 40 procent som ser ett ökat givande från allmänheten, men närmare 30 procent anger en minskning och lika många en oförändrad utveckling. Det är klart att i ljuset av pandemin och den stora osäkerhet kring inkomster, jobb och försörjning pandemin för med sig för många, är det positivt att människor fortsätter att ge. Samtidigt ökar utsattheten för grupper i Sverige som tidigare inte hade behov av t ex matkassar och ekonomiskt stöd, liksom behovet av den verksamhet som organisationer bedriver inom t ex stöd för psykisk ohälsa och nya former av verksamhet för barn, unga och äldre. För att inte tala om behoven och utsattheten på global nivå. Detta i kombination med en oro för ökad arbetslöshet och sämre familjeekonomi 2021 sätter stor press på organisationerna. Det är, som för många i samhället, en stor osäkerhet inför 2021 och det gör det svårt att både planera verksamhet och intäkter.  

David Isaksson

Nyhetsbrev

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.