Om 2020 varit ett ovanligt deppigt år så finns det åtminstone en sak som gjort miljoner människor gladare – The Jerusalema Dance Challenge – dansen som spritt sig över världen och som fått allt från advokater till brandmän att dansa loss och för ett ögonblick glömma pandemin.
Kolla också: Jerusalema takes on Sweden – from north to south.
Det började med en låt i november 2019 av den sydafrikanska DJ Master KG och sångerskan Nomcebo (nu 290 miljoner visningar!)
Men det var när en grupp angolanska dansare från gruppen troupe Fenómenos do Semba – med tallrikar i händerna – provade ut stegen som det satte fart på allvar.
Och än mer uppmärksammat blev det när den nigerianska megastjärnan Burna Boy i maj gjorde en remix. Nu började hela världen dansa!
Det dröjde dock till i september innan The #JerusalemaDanceChallenge på riktigt slog i DJ Master KGs och Nomcebos hemland Sydafrika. Genombrottet kom när landets president Cyril Ramaphosa i samband med The National Heritage Day uppmanade alla att ge sig ut och dansa med orden:
“We are the nation that is taking the world by storm with the #JerusalemaChallenge, as young and old in France, the UK, Jamaica, Angola and even in Palestinian East Jerusalem itself are getting in on the craze,”
Sedan dess har poliser, politiker, revisorer och tusentals andra dansat Jerusalema Challenge. Man kan se den dansas på zimbabwiska advokatkontor, på indiska hustak …
… och på svenska sjukhus.
Vad handlar då sången om? Ursprunget är en gammal gospelsång Jerusalem Ikhaya Lami (Jerusalem mitt hem) som fortfarande finns kvar i sydafrikanska kyrkliga sångböcker och som handlar om löftet om ett nytt Jerusalem som det beskrivs i Uppenbarelseboken 21:1.
I en svensk översättning så här:
Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum.
För många handlar dessa rader idag om att hela samhällen i konflikt och ge hopp och tro tillbaka under ett för alla i världen svårt år och teologistudenten Nkosi Mlambo menar att sången ska ses som att den handlar om ett utopiskt Jerusalem för oss alla.
Det här hindrar inte att andra sökt tolka sången som ett stöd för det nuvarande styret i Israel. Det sistnämnda fick solidaritetsgrupper för Palestina i Sydafrika att reagera genom att – så klart – göra sin egen version av dansen. Dock inte inspelad i Jerusalem, utan i Ramallah.
David Isaksson
Gillad du den här artikeln? Vi skriver massor om musik, kultur och Afrika. Prenumerera på vårt nyhetsbrev så blir du första med allt det nya!