Distansundervisning: Smarta lösningar hjälper barn i Afrika


Elijah Chiseka i Malawi använder en läsplatta. Foto: VSO/Charity Kanyoza

Solpanelsdrivna radioapparater, gratis läromedel och instruktioner med hjälp av SMS. I flera afrikanska länder har nya, smarta metoder utvecklats för att klara distansundervisning under pandemin – trots begränsade ekonomiska och tekniska förutsättningar.

I Afrika söder om Sahara finns den största andelen barn i världen som inte går i skolan och 2018 kunde en tredjedel av all barn inte ta sig till skolan dagligen, enligt FN-organet Unesco. När skolorna sedan stängde på grund av pandemin blir situation än värre: miljontals barn på kontinenten förlorade möjlighet att fortsätta studera då det ofta saknade både elektricitet och tillgång till internet. 

Men pandemin har också lett till att många nya idéer kunnat genomföras på kort tid när regeringar, organisationer och utbildningsministrar tvingades tänka snabbt och i nya banor. Inom några månader skapades kanaler ofta via TV eller radio som med hjälp av olika organisationer samordnade så att undervisningen kunde ske på distans.

I Kenya loggade elever in med en kod för att få tillgång till undervisningen via mobiltelefoner. Medan man i Sierra Leone gav högstadieelever lektioner via solcellsdrivna radioapparater. I Burkina Faso, där många barn har haft problem redan innan pandemin att ta sig till skolan pg av konflikten i landet, kom nedstängningen och trycket på politiker lägligt. – Coronaviruset innebar en möjlighet för oss då vi insåg att vi kunde utveckla undervisning över radio och digitalt som ett svar på pandemin och andra kriser som konflikter och naturkatastrofer, säger utbildningsminister Stanislas Ouaro till Reuters. 

Sedan den första oktober är skolorna återigen öppna i Burkina Faso och undervisning över radio fortsätter för barn som lever i konfliktområden:
– Det här är rätt väg framåt för oss som vi inte kommer att utveckla vidare, fortsätter Stanislas Ouaro.

Distansundervisning handlar nämligen inte enbart om pandemin. 
– Även efter så kan det vara ett sätt att hantera överfulla klassrum, dåligt utbildade lärare och brist på material säger Yesani Kapanda, från organisationen Voluntary Service Overseas (VSO) i Malawi.

Maria Thulin

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.