Företag och organisationer i kampanj för mänskliga rättigheter


I en ny kampanj går ett antal profilerade organisationer ut och uppmanar regeringen att införa en lag som kräver att företag respekterar mänskliga rättigheter i all sin verksamhet. Bakom kampanjen står även flera storföretag:
– Sverige måste ta en mer aktiv roll i arbetet än vad vi sett hittills, säger Lisa Osbäck som är Social Sustainability Manager på Scania.

Med kampanjen ”Visa handlingskraft!” som samordnas av organisation Concord vill initiativtagarna visa Sveriges beslutsfattare att det finns ett behov av och en opinion för en lag som kräver att företag respekterar mänskliga rättigheter. 

Global Bar Magazine har tidigare skrivit om det initiativ på EU-nivå där ett antal storföretag ställer sig bakom förslaget på en EU-lagstiftning. Initiativtagarna till kampanjen tycker dock inte att detta räcker:

– Sverige ses ofta som ett föregångsland i sitt arbete med demokrati, mänskliga rättigheter och för hållbart företagande, inklusive i arbete som rör fackliga rättigheter, kvinnors rättigheter och jämställdhet. Vi inom koalitionen som står som initiativtagare till Visa handlingskraft vill se att vår regering visar handlingskraft och nu arbetar aktivt för att se till att detta syns i den process som nu pågår inom EU. Vi vill också att Sveriges regering tillsätter en utredning om hur en HRDD-lagstiftning som bygger på att FN:s vägledande principer om företag och mänskliga rättigheter kan integreras i svensk lag. I nuläget halkar Sverige efter till exempel våra grannländer som redan förbereder för sådana lagar, säger Ulrika Sandberg, sakkunnig inom företagsansvar och mänskliga rättigheter på Amnesty.


Ett av de företag som står bakom kampanjen är Scania:
– Den viktigaste orsaken till att vi är med är att vi ser att detta är en utveckling som sker på global nivå, som naturlig följd av de principer som etablerats, och vi är överens om att  en lagstiftning i EU är viktig. Vi är ett globalt företag och som vi ser det behöver Sverige ta en mer aktiv roll i arbetet än vad vi sett hittills.  Och i den frågan finns det en tydlig samsyn mellan företag och civilsamhället, säger Lisa Osbäck som är Social Sustainability Manager på Scania.

Redaktionen

De 14 initiativtagarna till kampanjen är:
Amnesty Sverige
Act Svenska kyrkan
Afrikagrupperna
Diakonia
Fair Action
Fairtrade Sverige
Forum Syd
Naturskyddsföreningen
Oxfam
Rädda Barnen
Swedwatch
Unicef Sverige
Union to Union
We Effect

Företag som ställt sig bakom kampanjen:
Alva
Another Textile Company
Arvid Nordquist
Blomsterlandet
Coop
DEDICATED
Delicato
Eguale
Electrolux
Gina Tricot
GPH Healthcare
H&M
HSB
IKEA Sverige
Löfbergs
Nordic Sugar AB
READ THE LABEL
Riksbyggen
Scania
Systembolaget
Tekompaniet
Tony´s Chocolonely
Viva Wine Group

Fackförbund som ställt sig bakom kampanjen:
Vårdförbundet
Finansförbundet
Lärarförbundet
Akademikerförbundet SSR
TCO
Unionen
ST
Vision 

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.