Stopp för vita kändisar till Afrika


Från Staycey Dooleys Instagram

Insamlingsorganisationen Comic Relief har beslutat att sluta skicka kändisar – ”vita frälsare” – till Afrika, efter kritik om att organisationens agerande är rasistiskt och fördomsfullt, skriver BBC. 

Comic Relief är en brittisk välgörenhetsorganisation som grundades 1985 av Richard Curtis, känd manusförfattare för filmer som Fyra bröllop och en begravning, Notting Hill och Love Actually samt tv-serierna Svarte orm, Mr. Bean och Ett herrans liv. Kritiken blev hård efter att journalisten och kändisen Stacey Doley gjorde en insamlingsresa på organisationens uppdrag till Uganda 2019 där hon på en bild poserade med ett ugandiskt barn, något som bland annat fick en brittisk parlamentsledamot att reagera. På engelska kallas detta ofta för white saviours, vita räddare (eller frälsare) som genom sin makt eller kändisskap ska lösa världens problem.

Men nu tänker Comic Relief alltså om. Organisationen kommer inte heller längre att använda sig av bilder på fattiga eller sjuka barn. Istället kommer Comic Relief att använda sig av lokala filmproducenter för att ge berättelsen ”ett mer autentiskt perspektiv”, säger Lenny Henry, en av Comic Reliefs medgrundare till BBC. Sedan tidigare har Sport Relief fattat samma beslut. 

Debatten är en del av den pågående diskussionen kring den vita dominansen över biståndet, något Global Bar Magazine tagit upp i både poddar och artiklar. Sveriges närmaste motsvarighet till Comic Relief är Clowner utan Gränser, som dock har som fokus att underhålla och skapa glädje för utsatta barn i Sverige och utomlands –  t ex i flyktingläger – och det utan hjälp av kändisar.

Redaktionen

 

Nyhetsbrev

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.