Debatt: Svårt hitta rättvisemärkt te


United Nilgiri Tea Estates i Tamil Nadu, Indien. Foto: Fairtrade / Funnelweb Media

Kaffedrickare kan ofta hitta schysst producerade alternativ i butiken. För den som föredrar te kan det vara svårare. I dag är bara var fjortonde kopp te i Sverige Fairtrade-märkt. Men ökade krav från konsumenter har potential att skapa nödvändig förändring för anställda inom den tuffa tebranschen, skriver Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Under oktober har hundratusentals anställda gått ut i strejk mot låga löner på indiska teplantager. I samband med det uppmanade människorättsjuristen Parul Sharma tedrickare att ”höja rösten och lägga in en rättvisans växel”. Jag delar Sharmas analys och välkomnar hennes uppmaning!

Arbets- och levnadsvillkoren för de anställda på teplantager är mycket dåliga, något som har bevisats gång på gång i olika studier. Låga löner som inte går att leva på, dålig arbetsutrustning och inskränkningar i organisationsrätten visar på ett stort behov av omfattande förändringsarbete inom teindustrin. 

I dag arbetar närmare 400 000 odlare och anställda på Fairtrade-certifierade teodlingar där en rad sociala, ekonomiska och miljömässiga krav måste vara uppfyllda. Det handlar bland annat om förbud mot barnarbete, rätt till facklig organisering och en garanterad minimilön som successivt ska höjas mot en levnadslön. I Fairtrades kriterier finns dessutom förbud mot skuldslaveri, vilket Sharma tar upp som ett ökande problem inom tebranschen. 
Försäljningen av certifierade råvaror genererar dessutom en Fairtrade-premie som odlare och anställda själva beslutar hur de ska använda. På Fairtrade-certifierade plantager investerar de anställda nästan hälften av premien i samhällsviktiga funktioner såsom bostäder, utbildning och sjukvård. Men tyvärr säljs endast sju procent av allt te som plockas på dessa odlingar som just Fairtrade-te. Det vill säga: de anställda får endast en bråkdel i premiepengar av vad de skulle ha fått om allt deras te sålts som Fairtrade. En ökad efterfrågan på schysst odlat te hade inneburit ökade möjligheter att investera i projekt som gynnar hela samhällen.

United Nilgiri Tea Estates. Foto: Fairtrade / Funnelweb Media

När Fairtrade International igår den 29e oktober delade ut pris till producenter som utmärkt sig i sitt arbete var det ett indiskt teföretag som vann kategorin årets plantage. För att vinna den kategorin behöver de tävlande visa betydande fördelar för anställda och deras familjer. På United Nilgiri Tea Estatesi södra Indien har de anställda bland annat valt att investera premien i sjukvård och utbildning. Deras barn behöver inte betala några skolavgifter och tack vare Fairtrade-premien har skolan utrustats med datorer och särskilda ämnessalar. En pensionsfond, delfinansierad av Fairtrade-premien, innebär att de anställda, under tio år efter pensioneringen, får ett extra tillskott utöver den statliga pensionen.

Satsningarna på United Nilgiri Tea Estates är tydliga exempel på att internationell handel kan bidra till att förbättra arbets- och levnadsvillkoren för människor i länder med utbredd fattigdom – om den sker med respekt för mänskliga rättigheter. Varje sekund dricks 70 000 koppar te runt om i världen – det är 70 000 möjligheter att göra skillnad.

Hewan Temesghen
Generalsekreterare för Fairtrade Sverige

Nyhetsbrev

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.