Radiohjälpen är den organisation som har högst anseende hos svenska folket. Det visar Kantar Publics organisationsmätning för 2023. Radiohjälpen landar på ett anseende på 68, vilket är högst bland de organisationer som mätts.
Den årliga mätningen som görs av Kantar Public visar att Radiohjälpen toppar även 2023 års anseendeindex för organisationer.
– Vi är tacksamma för förtroendet. Det är en viktig utgångspunkt för att fortsätta arbetet med fokus på att rädda liv och lindra nöden runt om i världen, och även göra skillnad i Sverige, säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen i ett pressmeddelande.
Radiohjälpen hade även förra året, 2022, det högst uppmätta anseendet bland de organisationer som ingick i mätningen, med ett anseendeindex på 73. Det som påverkar en organisations anseende mest är, enligt rapporten:
- En organisation jag gillar och respekterar
- Trovärdiga i media
- Bidrar positivt till samhället
- Konstruktiva lösningar inom sitt område
En organisations anseende utgörs av
- Övergripande allmänt rykte
- Personligt intryck
- Tillit
- Framgång
- Kvalitet
Redaktionen
Läs också:
Uppläsning av artikel
|