I veckan fick den belarusiske poeten Dimitrij Strotsev årets Tucholskypris. Nu sätts hans diktsamling Belarus omkullkastat upp som pjäs i Stockholm, Göteborg och Malmö.
– Pjäsen är som ett poetiskt reportage, säger Dmitrij Strotsev till Global Bar Magazine.
Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj har beskrivit Dmitrij Strotsev som en av de främsta poeterna i Belarus. Hans poesi rör sig i ett alldeles eget gränsland mellan politiska teman, frågor om maktmissbruk, religiositet och andlighet. I oktober 2020 arresterades Dmitrij Strotsev själv och dömdes till tretton dagars fängelse. Hans dikter har fått stor spridning, både inom och utanför landet och i år fick han Tucholskypriset som delas ut av Svenska Pen.
– Pjäsen har sitt ursprung i den diktserie jag arbetat på sedan protesterna började. Den är som ett poetiskt reportage. Namnet är taget från en av de första dikterna i diktserien, dikter som skrevs, för det mesta, under andra hälften av 2020. Det är en politisk krönika om protesterna i Belarus och om det Belarus som föddes då, berättar Dmitrij Strotsev.
Dmitrij Strotsev skrivit poesi i drygt 40 år och givit ut sexton diktsamlingar. Dikterna i Belarus omkullkastat är i kronologisk ordning och utgörs liksom pjäsen av dialoger mellan två påhittade huvudpersoner, en man och en kvinna, som diskuterar med varandra och berättar för publiken om händelser i Belarus år 2020. Det rör sig inte om två journalister som rapporterar om en viss tid och plats utan om två personer som har hamnat i svåra situationer. De berättar om sina känslor, rädslor, och hopp.
– Min poesi handlar om den ensamma människan som är nerkastad i en lavin av svårigheter och som försöker förstå sin situation genom att prata med nära och kära. Dessa människor blir förvånade över att deras situation ändras så drastiskt. Mina dikter är som tyg, de innehåller en tygstruktur som visar hur händelser har ägt rum.
Massprotesterna i Belarus inleddes i augusti 2020 som en reaktion på det omfattande valfusket. Det omfattande våldet har sedan fått protesterna att ändra form, men alltjämt pågår motståndet mot diktaturen. Belarus står också i fokus på grund av regimens cyniska användande av flyktingar som vapen i konflikten med EU.
– Jag både deltog i och var ögonvittne till händelserna. Alla dikter i diktsamlingen som ligger till grund för pjäsen är skrivna i jag-form. De är skrivna med en otrolig intensitet och har fått ett fantastiskt gensvar utomlands. Diktserien har översatts i sin helhet till tio olika språk och redan blivit till böcker på ryska, belarusiska och svenska, fortsätter Dmitrij Strotsev.
Pjäsen och dikterna handlar om relationen mellan maktmissbruk, religion och andlighet i Belarus. Konstnärerna spelar en oerhört viktig roll i motståndet mot regimen:
– Den nya solidariteten är det viktigaste i det hela, att den har uppstått trots medvetenheten om alla risker. För i stället för att beväpna sig med batonger, molotovcocktails och stenar har människor i Belarus valt andra sätt att visa aktivitet med hjälp av musikinstrument, sång, plakat med kreativa budskap, enorma dockor, artister på styltor. Detta är den etiska, eller estetiska, kärnan i engagemanget, fortsätter Strotsev.
Pjäsen framförs på svenska i regi av Dmitri Plax. Strotsev är själv med i pjäsen och läser dikter på ryska med musik av och med violinisten Anna Lindal och Dmitri Plax. Thomas Hanzon och Nina Fex medverkar på scen.
– Belarus omkullkastat är baserad på diktsamlingen med samma namn som gavs ut av Rámus förlag i Malmö tidigare i år. I pjäsen har Strotsev i dialogform berättat om sammanhanget, om händelserna som ledde fram till och ligger bakom dikterna, berättar Dmitri Plax.
Dramatens uppsättning av Strotsevs pjäs har ett tydligt ändamål enligt dess regissör:
– Vi hoppas åstadkomma en överföring mellan nyheter och konst, något som sker när man tar aktuella nyhetshändelser och placerar dem på en scen samt skapar en kontext och ett tidsperspektiv som nyheter i sig inte kan åstadkomma. En nyhet har ett tidsperspektiv som sträcker sig några timmar, ett par dagar bakåt i tiden. Ett konstverk har tidsperspektiv som kan räknas i decennier och århundraden. Konstverket förklarar skeendena, processen som leder fram till de händelser man rapportera om i nyheterna, fortsätter Dmitri Plax.
De senaste månaderna har regimen i Belarus fortsatt slå ned på protesterna samtidigt som man använda den stora mängder flyktingar som sökt sig till landet som en del i det som kommit att kallas för en hybridkrigföring.
– Situationen är svår. Alla belarusier är på ett eller annat sätt påverkade av repressalier. Oberoende media har stängts ned och frivilligorganisationer har olagligförklarats. Till exempel var det en grupp som firade en födelsedag med att spela säckpipor och som är misstänkta för terrorism på grund av detta, säger Dmitrij Strotsev och fortsätter:
– Dessa organisationers medlemmar misstänks vara extremister. Tusentals personer har kastats bakom galler. 8000 personer får anses vara politiska fångar. 400 000 – 700 000 belarusier har tvingats lämna landet; detta utav en befolkning på nio miljoner, det får anses vara en stor siffra. Situationen är katastrofal.
Tomas Nordberg
Belarus omkullkastat är en kväll tillägnad folket i Belarus och ett svar på den appell som teatersamfundet i Belarus i augusti 2020 riktade till kollegor inom teater- och kulturorganisationer. Belarus omkullkastat spelas den 21: a november på Dramatens Lilla Scen, i Göteborg på Stora teatern 22 november och på Malmö Stadsbibliotek 24 november.