Arvid Norin vann Stenbeckspriset


Arvid Nordin och Ge effektivt -en av vinnarna. Foto: Giva Sverige.

Diakonia, Naturarvet och Icebug, Mind, Röda Korset samt Arvid Norin och Ge Effektivt. Det var vinnarna när Stenbeckspriset 2023 delades ut under konferensen Insamlingsforum.

Inför utdelningen intervjuade Global Bar Magazine de nominerade i kategorin Årets givare. En av de nominerade, Arvid Norin som valt att skänka bort en stor del av sin lön, sa då:

–  Jag tror att jag blev nominerad för att jag visar att man inte behöver vara stor och rik för att skänka stora summor pengar. Jag är en privatperson med en vanlig lön, men visst är det smickrande att vara nominerad.

Nu är det klart och Arvid Norin hör till de som vann. Totalt korades vinnare i fem kategorier (Organisation, Kampanj, Företagssamarbete, Givare och Nytänkande). Giva Sverige presenterar vinnarna så här:

Vinnaren i kategori Organisation är Diakonia som med tydligt mandat från ledningen, systematik och med tilltro till varje givares betydelse gett en markant ökning av både medel och givare.

Mind belönades med seger i kategorin Kampanj för ”Varje samtal räknas” som sänker tröskeln för vad varje människa själv kan göra för att bryta psykisk ohälsa och bidrog till ökat givande. Naturarvet kammade hem vinsten i kategorin Företagssamarbetet tillsammans med Icebug för konceptet ”Green Friday”. Årets Givare är Arvid Norin som med sitt givande till Ge Effektivt är en unik förebild i att leva utifrån sina värderingar och manifestera det i handling.

Röda Korset blev vinnare när utmärkelsen i kategorin Nytänkande delades ut för första gången. De prisades för att på ett nytänkande sätt öka effektiviteten i insamling från allmänheten genom att använda AI för analys av givardata kombinerat med en kreativ visuell modell som också bidrog till att stärka motivationen hos medarbetarna.

Redaktionen

Läs också

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.