Tanzania: Skolan där flickornas drömmar lyfter


Studenter på Mavuno Girls Secondary School lär sig använda internet. Foto: Daniel Fogelsjöö.

Stärkt självkänsla, engagerade lärare och ett mångårigt samarbete mellan lokalbefolkningen och den svenska organisationen Ingenjörer utan gränser. Det är några av förklaringarna till varför Mavuno Modal Girls Secondary School i Tanzania lyckats så bra.

Mavuno Modal Girls Secondary School är en internatskola för flickor i Kagera-regionen som ligger vid Victoriasjön i Tanzania. På skolan får tjejerna chans till utbildning och skyddas samtidigt från pappor som vill gifta bort dem. Giftemål är egentligen olagligt innan 18 års ålder, men det respekteras inte i alla byar långt ute på landsbygden. De studiemotiverade tjejerna har nu visat strålande resultat på nationella proven.

– Det är nästan obegripligt att de har kommit upp på den här nivån, säger Marianne Grauers, vice ordförande för organisationen Ingenjörer utan gränser, som i många år stött skolan i Tanzania.

Mavuno-skolan placerade sig på 53:e plats av 5 060 gymnasieskolor i Tanzania på nationella proven – tack vare en engagerad lärarkår och ledning som jobbat aktivt med att lära och stärka eleverna. Men framför allt handlar det om tjejerna själva:

– Tjejerna pluggar för livet. Om de får bra betyg kan de få stipendium till universitet eller annan högre utbildning. Så länge lamporna är tända på internatskolan vill de alltid plugga – de ser det som sin chans, fortsätter Marianne Grauers som tidigare själv bott i Tanzania.

Hon menar att samarbetet med lokalsamhället är avgörande för de goda resultaten. Mavuno-skolan som fyller 30 år i 2024 har i femton års tid varit en viktig samarbetspartner för Ingenjörer utan gränser och lokalbefolkningen har drivit skolan sedan den startade. En viktig orsak till framgången är just att lokalbefolkningen har ett så starkt ägarskap.

– Fattiga vill också klara sig själva, de har en stolthet, men kan behöva lite stöd för att ta sig ur fattigdomen, fortsätter Marianne Grauers.

I Tanzania ses tjejer som mindre värda än pojkarna. Skolan jobbar därför med att lära tjejerna att argumentera för sin egen åsikt. Något som också är vanligt är att tjejerna struntar i att gå till skolan när de har mens. Fattiga familjer som inte ens har råd med mat prioriterar inte mensskydd.

Fattigdomen skapar stor motivation

– Jag har besökt många fattiga familjer. På internatskolan delar eleverna sovsal med 26 andra, men det är inget problem för den som nu får mat varje dag och som slipper oroa sig för att bli slagen, bli våldtagen på väg till skolan, eller för att bli bortgift, säger Marianne Grauers.

Flickor på Mavuno Modal Girls Secondary School umgås på skolgården. Foto: Daniel Fogelsjöö

Det är vanligt att flickor använder en tygtrasa som mensskydd. Trasorna är ofta tvättade i förorenat vatten, vilket gör många sjuka under mensen. Mavuno school däremot både skyddar tjejerna och ger dem undervisning om kroppen och om mens.

På vissa skolor i Tanzania, finns inte ens tillgång till vatten. Ingenjörer utan gränser hjälper till att bygga regnvatten-tankar som lokalbefolkningen får ansvar för. Under regnperioderna leds vatten från skolans tak till en regnvattentank. Tillgång till rent vatten har lett till en minskad dödlighet bland barn och bättre studieresultat. Ju större tillgång till rena toaletter – desto fler tjejer som kommer till skolan!

– Om man har två timmars promenad till skolan och ingen frukost hemma är det inte lätt att plugga och få bra resultat. Har man inte ens råd med en penna är det också svårt. De som är föräldralösa eller kommer från fattiga familjer är de mest motiverade eleverna vid flickskolan, fortsätter Marianne Grauers.

Lärarnas och skolans viktiga roll

Inför de nationella proven erbjuds tjejerna istället sovrum med fyra elever i varje och med ett bord för att studera. Tjejerna som skall skriva nationella prov under hösten stannar kvar på skolan tre av fyra sommarlovsveckor för att förbereda sig inför proven.

– Tjejer som riskerar att bli bortgifta, får stanna kvar på skolan över loven. Skolledningen säger att de vill plugga extra, fast den verkliga anledningen är att de inte har något hem, eller riskerar att bli bortgifta, fortsätter Marianne Grauers.

Flickor på Mavuno girls Modal Secondary School studerar i klassrummet. Foto: Daniel Skogensjöö.

Lärarna bor på campus och skolan har lyckats anställa mycket kompetenta och ambitiösa lärare.

– Lärarkåren har ett stort hjärta och de brinner för sin uppgift. Rektorn Gloria Herman är också mycket bra. Att ha arbetat som lärare på denna skola med så bra studieresultat är en bra merit, menar Marianne Grauers.

Rekryteringen av lärare handlar också om värderingar och om att vilja flickornas bästa. Lärarna jobbar också på kvällar och helger.

– Många studenter kommer från väldigt svåra bakgrunder, skolan blir ett sätt för dem att leva, ett första hem skulle man kanske kunna säga. Den förbereder eleverna för framtiden så de kan uppnå sina drömmar, säger rektorn på skolan, Gloria Herman, i ett videoklipp som ligger på Ingenjörer utan gränsers webbplats och YouTube.

En elev vars pappa hade dött –  och sedan även mamman – fick till exempel extra stöd och resurser för att komma ikapp, eftersom sorgen gjorde det svårt att koncentrera sig på studierna. Hon har nu fått en bra utbildning som gör henne redo för vuxenlivet.

– En annan flicka besökte jag i hennes hem när hon var tretton år. Det var jordgolv, inga fönster och det regnade in. Hade de varit i Sverige hade någon klagat om en hund bodde där. Nu får hon en riktigt bra utbildning så att hon sedan kan arbeta och tjäna pengar, säger Marianne Grauers.

Flickan vill hjälpa sin stolta mamma och släkt, som lever i fattigdom. Efter utbildningen vill hon återvända till sin hemregion. Hade hon inte gått på Mavuno Girls Modal Secondary school så hade hon troligt varit bortgift redan nu, tror Marianne Grauers.

– Blir man sjuk, spelar det ingen roll om släkten kan lägga ihop pengar, för det finns inte ens vård på många ställen. Det vill flickan ändra på genom att bli sjuksköterska och hjälpa andra, säger Marianne Grauers.

Från botten till drömmen – glöden som inte släcks

Flickorna på skolan drömmer om att bli allt från lärare, ingenjörer, och ”affärskvinnor” till läkare. Det är många kvinnor inom ledande roller och de blir förebilder för tjejerna på skolan. Vissa kommer till skolan undernärda, utan ordentliga skor, blyga och rädda, men efter ett halvår av mat och efter att skolan har jobbat med att höja självförtroendet, har de växt som personer och – fyllda av framtidsdrömmar.

Nu jobbar lokalbefolkningen och Ingenjörer utan gränser med att bygga ut skolan för årskurs 5-6 och tror på fortsatta strålande resultat i framtiden.

– Utbildning är nyckeln för att ta sig ur fattigdom. Skolan skyddar tjejerna under tonåren. Många kan ha kompisar som dött i barnsäng när de blivit gravida, för att de saknat sjukvård. Tjejerna är mycket tacksamma över att få studera på Mavuno Girls Modal Secondary School. Det är ju inte deras fel att de är fattiga, avslutar Marianne Grauers.

Elin Persson 

Läs också

Uppläsning av artikel

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.