Den ryska ungdomsorganisationen Vesna hade humorn som sitt främsta vapen när de inledde sina kampanjer mot Putin. Idag är riskerna för de som protesterar stora – och för Vesna gäller det att skydda sina aktivister, samtidigt som det är viktigare än någonsin att nå ut med budskapet.
Den ryska ungdomsorganisationen Vesna (våren) bildades 2013 i S:t Petersburg av unga studenter som kämpar för ett Ryssland som respekterar mänskliga rättigheter. Nästan alla av de som var med och bildade Vesna har tvingats fly landet och har stämplats som terrorister av Putin, men på sociala medier fortsätter organisationen att arbeta för ett demokratiskt Ryssland.
Läs också: Ryska aktivister hålls i fruktansvärda förvar
Det började som en samhällskritisk proteströrelse i S:t Petersburg, som startades av två ledande medlemmar i det ryska social-liberala partiet Yablokos ungdomsförbund. Rörelsen spred sig snabbt i hela landet och sociala medier har varit avgörande för Vesnas arbete. Från början var Vesna kända för sin smarta humor i kommunikationen när de drev med brister i samhället och lagvidriga handlingar från myndigheterna och den ortodoxa kyrkan.
Senare övergick de till gatuaktivism och publicerade mest foton på protester utan någon tydlig inramning. I en kampanj som de kallade ”Miniprotest” la aktivisterna ut figurer av frukt och grönsaker med små miniplakat och publicerade bilderna på sociala medier. Men efter Rysslands invasion av Ukraina fick Vesna en mer professionell, sammanhållen och allvarlig visuell identitet. Vesna är nu ledande i den ryska rörelsen för kampen mot kriget och det är Vesna som koordinerar landsomfattande protester genom sina kampanjer i sociala media.
Dagen efter att Ryssland attackerade Ukraina inledde Vesna en kampanj mot kriget. Sedan dess har de publicerat tusentals bilder och texter till stöd för de som vågar protestera i Ryssland. De har lagt ut hundratals inlägg om hur man gör för att undvika att bli inskriven och tvingas slåss i Ukraina. Vesna har en hemsida med många besökare och 69 000 följare på Telegram (bara på ryska) som är deras huvudsakliga kanal. De har också 11 000 följare på Twitter, 11 500 på Instagram, 2 500 på Facebook och 1 420 på Youtube. Men målet är mer medial uppmärksamhet.
– När vi får uppmärksamhet i media är det mest för förtrycket och fängslandet av våra medlemmar men inte för initiativen och kampanjerna vi genomför, säger Bogdan, medieansvarig i Vesna som själv inte kan gå ut med hela sitt namn.
Vesnas målgrupp är framför allt den del av den ryska befolkningen som är emot kriget i Ukraina. Många av dem är ungdomar. Vesna vill nå fler:
– Vi strävar efter att nå utanför vår givna målgrupp, speciellt när vi tar fram material om rättigheten att inte behöva strida i Ukraina, fortsätter Bogdan.
Vesnas kampanjer är ofta kopplade till enskilda personer som skickar in material och bilder. Det innebär stora risker att publicera bilder och information om platser och ofta är ansiktet suddigt för att skydda personernas identitet. Men om personen redan blivit frihetsberövad av polisen så är det ingen idé att dölja identiteten.
Instagram, Twitter och Facebook är blockerade i Ryssland, men Telegram som är Vesnas viktigaste kanal är öppen och också säkrare och därför mest populär i Ryssland. Myndigheterna gör försök att blockera även Telegram, men än så länge har de inte lyckats och Vesna kan fortsätta att sprida sitt budskap om att ett demokratiskt Ryssland är möjligt.
– Om bilder från en aktivitet redan blivit publicerade så är det försent att dölja personens identitet och de som deltar i aktioner utanför Ryssland brukar vilja visa det öppet, konstaterar Bogdan.
Vesna trycker också broschyrer och stickers och målar grafitti för att nå människor utanför de digitala kretsarna. När Vesna blev stämplat som terroristorganisation så tog de bort logotypen, alltså avsändaren för materialet, för att skydda de individer som delar ut material.
Vesna har en gedigen säkerhetsguide för alla som gör aktioner på stan och behöver skydda sin identitet. Några av råden är att bära lager av kläder så att man snabbt kan ta av sig och byta signalement, att köpa kläderna begagnade och med kontanter, att dölja sitt ansikte för övervakningskameror och att inte bära med sig sin privata mobiltelefon som kan spåras. Att istället ha en fälttelefon som man tar bilder med och sen skickar till en annan betrodd person i Vesna som laddar upp bilderna på sociala medier när aktivisten har hunnit radera dem från sin fälttelefon.
Vesnas mediaavdelning består av fem personer som är den huvudsakliga drivkraften bakom kampanjarbetet. Men det finns också lokala avdelningar, personer i exil och en massa volontärer som hjälper till med till exempel layout av material.
Många av Vesnas medlemmar har blivit fängslade, andra har flytt från Ryssland för att kunna protestera öppet från exilen. Men de som flytt återvänder oftast för att de vill nå det ryska folket med sitt budskap.
Lisa Jansson
Bakgrund
Ryska myndigheter har förbjudit Vesna och även förklarat den som en ”extremistisk organisation” som ”hotar ryska myndigheter och auktoriteter”. Trots att organisationen är förbjuden fortsätter många unga kämpa mot regimen genom sina kanaler på Telegram och Twitter. Det finns fortfarande aktivister kvar i Ryssland. Alla som är med i våra publikationer är medvetna om risken av att synas, men vill trots det gå ut med vad som hänt dem.
Du kan också följa Vesna på Telegram eller på Twitter. Båda kanalerna är på ryska men det går att översätta meddelanden. De har också information på webben.
Läs också