Har du koll på några av ramadans viktigaste ord: zakat, sadaqa och amanah? Vi tar hjälp av Mohamed Sadak på Islamic Relief för att reda ut begreppen.
Mohamed Sadak är insamling- & kommunikationsansvarig för Islamic Relief och han har bråda dagar nu när högtiden och fastemånaden ramadan inleds.
– Ramadan talar till muslimer på många olika sätt; balsam för själen, en chans att komma närmare Allah och en möjlighet att bättra på sig själv och sin relation till sina medmänniskor, berättar Mohamed Sadak.
Det finns tre ord som är centrala i Islamic Reliefs insamlingsarbete under ramadan: zakat, sadaqa och amanah.
– Zakat är en av grundpelarna inom Islam, förklarar Mohamed Sadak, genom att donera en del av det vi tilldelats kan vi lyfta de mest behövande ur fattigdom och hjälpa dem att själva ta makten över sina liv.
Han berättar att det finns två typer av zakat, dels zakat al-mal som är en donation på 2,5 procent av vad man har i överskott som ska gå till välgörenhet. Det kan röra sig om kontanter, aktier, guld, eller silver. Sen finns också zakat al-fitr som är en gåva som speciellt är till för att även människor i fattigdom och utsatthet ska kunna fira högtiden som avslutar ramadan, eid al fitr.
– Zakat al-fitr beräknas per familjemedlem, och den uppgår till 100 kronor per person. Gåvan kan skänkas fram till eid-bönen, men det är bättre att skänka den så snart som möjligt, säger Mohamed Sadak.
Ordet sadaqa är också viktigt under ramadan. Ordet betyder frivilliga, välgörande handlingar.
– Det kan vara att donera en gåva, uttrycka kärlek eller visa medkänsla. Ett leende är sadaqa – att grusa asfalten under vintern är sadaqa.
Sist men inte minst kommer ordet amanah som är arabiska för ”att lita på” eller ”att överlämna något med förtroende”.
Mohamed Sadak förklarar att amanah är en viktig del av den islamiska tron och ett universellt koncept som kan tillämpas i alla samhällen och kulturer. Islamic Relief bygger årets kampanj på just detta: Din Zakat Vår Amanah / Din Gåva Vårt Ansvar.
– Vi tror att våra givares förtroende bör förtjänas. Därför kommer vi att under kampanjens gång kommunicera hur vi som organisation tar ansvar för våra givare, deras donationer och engagemang samt våra skyldigheter gentemot rättighetsbärarna.
Kajsa Sörman
Läs också
Uppläsning av artikel
|