Ramadan: Allt färre samlar in pengar


Ramadan-lanternan används för att dekorera under fastemånaden. Foto: Rawan Yazzer/Unsplash.

I år har färre svenska hjälporganisationer riktade kampanjer under ramadan än tidigare år. Det visar en kartläggning som Global Bar Magazine gjort.

En granskning Global Bar Magazine gjorde förra året visar att svenska insamlingsorganisationer missar den muslimska högtiden ramadan och den stora potential som ramadan innebär. Fastemånaden ramadan som i år äger rum första april till första maj är viktig för muslimer av flera anledningar. Bland annat påminner den om fattigas lidande och vikten av välgörenhet. Det är en plikt för de flesta muslimer att skänka Zakat al-mal, en öronmärkt summa på 2,5 procent av förmögenheten till välgörenhet. De flesta väljer att betala den under ramadan. Bara i Sverige motsvarar detta en insamlingspotential på närmare 60 miljoner kronor.

Trots detta visar vår kartläggning att flera organisationer som tidigare haft insamlingar i år väljer att avstå. Istället fokuserar de flesta svenska organisationer på sina julkampanjer – och just nu självklart också på Ukraina.

Charlotte Rydh är generalsekreterare för Giva Sverige, branschorganisationen för organisationer som samlar in pengar i Sverige. Hon tror inte att intresset för insamlingarna svalnat utan att det snarare handlar om att organisationerna är överbelastade:                                                                                               

– Många organisationer har haft fullt upp med covid-19 och kriget Ukraina tar mycket av resurserna. Satsningar på ramadan kräver långsiktig planering och många saknar den kapaciteten idag, säger Charlotte Rydh. 

Nykomlingen som går mot strömmen 
Några som vill nå ut under ramadan är hjälporganisationen International Rescue Committee (RESCUE) som sedan två år också finns i Stockholm. Deras kommunikations- och presschef Sofia Klemming Nordenskiöld berättar att de i år har en småskalig insamling.

–I Sverige är vi relativt nya och testar några annonser i våra sociala medier, främst Facebook. Men globalt har vi sedan länge ett fungerande koncept för ramadan, säger Sofia Klemming Nordenskiöld. 

Hon säger att det inte enbart handlar om att samla in pengar, utan att deras kampanjer också handlar om att skapa engagemang. I år lyfter deras globala organisation människor som lever i utdragna och ofta förbisedda kriser. 

– Vi lyfter kriserna som inte syns i media. Många av världens långdragna humanitära katastrofer som Afghanistan, Jemen, Syrien och Etiopien hamnar i medieskugga och är underfinansierade sedan tidigare. Högtider som ramadan ger oss möjlighet att belysa problemen, säger Sofia Klemming Nordenskiöld. 

Testa en prenumeration! Du har två veckor på dig att bestämma dig! https://globalbar.se/produkt/prenumeration-2/

Samarbetar med moskéer
Några som samlat in pengar länge är den muslimska organisationen Islamic Relief. De har funnits i Sverige sedan 1992 och deras insamlingar har gett goda resultat. De privata donationerna till Islamic Relief Sverige har stadigt ökat. År 2016 samlade de in 13,7 miljoner kronor och 2021 var beloppet 38 miljoner kronor.

De har sedan länge ett etablerat samarbete med en rad moskéer runt om i landet:
– Vi har byggt upp en tillit mellan oss och moskéerna. Därför kan de tipsa sina besökare om oss som en trygg organisation att skänka gåvor till, säger Isabelle  Beckman, kommunikationsansvarig på Islamic Relief. 

Moskéerna är också en plats för organisationen att synas utåt. 
– Vi har även affischer där och särskilda flyers med bönetider för olika tidszoner i Sverige, med information om oss. Bönetiderna är viktiga eftersom de drar många besökare, säger Isabelle Beckman.   

Utöver moskéerna använder sig organisationen också av sociala plattformar och digitala verktyg. På hemsida finns det en zakat-kalkylator som ska underlätta för människor att räkna ut storleken på gåvan som ska skänkas. 

–  På sociala medier och i mejl till våra givare berättar vi även om de stora behoven i världen och Islamic Reliefs arbete, fortsätter Isabelle Beckman. 

Förra året lyckades organisationen samla in 16 miljoner kronor under ramadan. En bedrift som resulterat i en nominering till Årets insamlare 2021, som arrangeras av Giva Sverige. 

I år är det färre svenska organisationer som uppmärksammar ramadan men Isabelle Beckman tror att det bara är en fråga om tid innan fler är på.

– Ramadan är en etablerad svensk högtid, så det är en naturlig utveckling att svenska insamlande organisationer även uppmärksammar den, säger hon.  

Katerin Mendez 

Så här gör organisationerna i år

Cancerfonden: Är störst i Sverige på att samla in pengar. De har ingen insamling. De svarar att “mycket talar för att vi genom insamlingskampanjer och andra insatser kommer uppmärksamma Ramadan och fler högtider framöver”.

Läkare utan gränser: Har haft, men har ingen kampanj i år. 

Unicef: Har mindre insamlingar som initieras av privatpersoner samt en insamling på deras internationella hemsida.

Rädda Barnen: Har ingen kampanj i år. Men har haft insamlingskampanjer tidigare år. De väljer att inte svara på varför de inte har en kampanj i år. 

Act Svenska kyrkan: Har ingen kampanj, svarar att de följer kyrkoåret. Uppger att det funnits funderingar, men inga konkreta planer på att starta insamling under ramadan.

UNHCR Sverige: Har en insamling, donation sker genom deras internationella organisation.

Röda korset: “I år blev det tyvärr ingen insamling” är svaret vi fått från dem. Vi väntar fortfarande på svar på varför organisationen inte har en kampanj i år.

Plan international: Har en kampanj som kommer nästa vecka.

Wateraid: Har kampanj. 

Islamic Relief: Har kampanj.

Uppläsning av artikel

Nyhetsbrev

Samtycke

Global Reporting kommer att använda informationen du tillhandahåller på det här formuläret för att hålla kontakt med dig och uppdatera dig kring Global Bar och andra projekt.

Du kan ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka på unsubscribe länken i sidfoten på email du mottar från oss, eller genom att kontakta oss på info@globalreporting.net. Vi behandlar din information med respekt. För mer information om våra sekretesspraxis, besök vår hemsida. Genom att klicka nedan godkänner du att vi får behandla din information i enlighet med dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.