Solig kyla ger bönder ökade inkomster


Bättre för bönder! Foto: SolarFreeze.

Genom att omvandla värme till kyla minskar den kenyanska uppfinnaren Dysmus Kisilu matsvinn, skapar jobb och ökar inkomsterna för landets bönder. Tekniken har gjort det billigare för småföretag i avlägsna områden i Kenya att få tillgång till energi. SolarFreeze – som uppfinningen kallas – används också för att lösa ett nytt problem, nämligen att hålla covid-19-vaccinerna färska.

När Dysmus Kisilu växte upp med sin mormor på landsbygden i östra Kenya såg han hur hårt bönderna arbetade och hur lite de tjänade.

– Än i dag, när potatisskörden bärgas en gång om året, säljs en säck med 90 kilo potatis för bara 2 000 kenyanska shilling (154 kronor) på den lokala marknaden, konstaterar han.

Fyra månader senare är samma säck värd tre gånger så mycket, men då har småskaliga bönder oftast redan sålt sina skördar, eftersom de är rädda för att potatisen ska ruttna om de väntar med att sälja.

– Bönder har aldrig varit bra på att förhandla, fortsätter Dysmus Kisilu. När köparen säger att priset är 2 000 shilling så har bönderna inget annat val än att tacka ja, annars går ju produkten till spillo.

Men Dysmus Kisilu, som vann ett stipendium för att studera förnybar energi vid University of California, har hittat en lösning på problemet: portabla kylhus drivna av solenergi och som därmed också fungerar på platser där det inte finns el. Nu driver han företaget SolarFreeze.

Dysmus Kisilu tvåa från vänster. Foto: Ashden/SolarFreeze

Affärsmodellen innebär att bönder betalar en liten avgift varje dag för att lägga sina grödor i ett kyllager i väntan på att priserna stiger, vilket ökar deras inkomster och minskar matsvinnet. Det sistnämnda är också en viktigt, eftersom matsvinn är en bidragande orsak till den globala uppvärmningen.

Dysmus Kisilus klimatsmarta kylteknik har också snabbt kommit till användning för att lösa ett annat problem: Hur man håller covid-vaccin och andra mediciner kylda i avlägsna områden där det saknas el.

– Det är roligt att människor på landsbygden varit villiga att acceptera tekniken väldigt snabbt när de väl har provat den, säger Dysmus Kisilu i en intervju under COP26, i samband med att han utsågs till en av vinnarna av Ashden Awards, ett pris som lyfter fram koldioxidsnåla innovationer inom hållbar energi och utveckling.

– Hans tekniska innovation har gjort det möjligt för småföretag i avlägsna områden att få tillgång till energi till överkomliga priser, säger John Njogu från den holländska utvecklingsorganisationen SNV, som använder Kisilus teknologi i Kakuma, Kenyas äldsta flyktingläger.

Svårt koppla forskning till vardag
Dysmus Kisilus uppfinning såg dagens ljus när han studerade förnybar energiteknik på universitetet:
– Det var väldigt fascinerande. Jag visste att de här sakerna kunde få en praktisk nytta, men det som saknades var kopplingen mellan forskningen och hur de användes i vardagen, konstaterar Dysmus Kisilu.

En del av hans studiekamrater ställde upp och universitetet och USA:s biståndsmyndighet USAID erbjöd viss grundfinansiering. Tack vare detta kunde Dysmus Kisilu utveckla ett soldrivet kylskåp i fraktcontainerstorlek med en batteribackup – en perfekt förvaring för färskvaror. I samarbete med kenyanska jordbrukstjänstemän installerade han sedan provkylskåp – som rymmer upp till 400 lådor grönsaker vardera – på marknader och uppsamlingsplatser i Kenya. Att förvara sina grödor där kostar från 20 kenyanska shilling (drygt 1,5 SEK) per dag för en låda.

Den första reaktionerna på detta var att bönderna kände sig överväldigade:
– Medelåldern på bönderna är 65 – och de är lite skeptiska, noterar Dysmus Kisilu. De flesta använder sig inte av teknik som kylning och bevattning. Det hela var väldigt nytt för dem och de trodde att det skulle bli för dyrt.

Kylboxen som går på sol. Foto: SolarFreeze

Parallellt med detta började ett annat soldrivet kylskåp i frysboxstorlek som han hade uppfunnit – avsedd för försäljning, snarare än för att tillhandahålla kyltjänster mot en avgift – sälja en hel del, särskilt efter att covid-19-pandemin dök upp.

En kvinna på en kenyansk hälsoklinik var först med att beställa en av solkylarna, som kostade motsvarande 3450 kronor, som kan betalas av i omgångar med hjälp av landets mobiltelefonbaserade betalningssystem M-Pesa. Hon introducerade i sin tur Dysmus Kisilu till ytterligare fem köpare.

Nu har Dysmus Kisilu sålt 120 av kylarna som också innehåller USB-portar för att ladda mobiltelefoner och en uppsättning laddningsbara solcellslampor.

Dysmus Kisilu konstaterar att kylenheterna i allt högre grad har kommit att användas på nya sätt som han aldrig hade kunnat gissa, som till förvaring av bröstmjölk för ammande mödrar i Kakuma-lägret i norra Kenya. Tack vare detta kan kvinnorna arbeta under dagen medan andra håller deras bebisar under uppsikt.

Han har också fått förfrågningar från kustfiskesamhällen så långt borta som Somalia, som vill hålla sin fisk färsk, och från exportörer av jordbruksprodukter i Nigeria.

”Inget jobb för kvinnor”
När Dysmus Kisilu monterade solkylarna kom det många unga personer som tittade på. Det fick honom att börja fundera på hur kan skulle kunna skapa fler jobb för unga människor och skala upp solexpansionen där kvalificerad arbetskraft är en bristvara. Tankarna ledde till att han lanserade ”Each One Teach One”, ett utbildningsprogram som syftar till att förbättra ungdomars färdigheter i solenergi, särskilt unga kvinnor, som utgör 60 procent av de som hittills har utbildats.

– Att installera solpaneler på tak anses av många vara ett mansjobb, åtminstone fram till nu. Men förnybar energi kommer väldigt snabbt och vi behöver verkligen fler människor som arbetar med detta, fortsätter han.

Numera är installation också ett kvinnojobb. Foto: Ashden.

Hittills har cirka 100 ungdomar – inklusive många från flyktinglägret i Kakuma – genomgått ett fyra månader långt utbildningsprogram om solenergi som Kisilu skapat tillsammans med ett tekniskt universitet i Kenya och genom vilket de lärt sig att installera och underhålla solenergiutrustning.

– Tanken är att varje person som du har tränat upp ska sprida budskapet vidare. När en ung person har ett jobb inom ett nytt område, blir det mer attraktivt för andra att söka sig till sektorn.

Sakta växer även Dysmus Kisilu fryshus-för-bönder-verksamhet – hans ursprungliga idé. Tack vare hans mormors hjälp med att introducera honom till kvinnliga kooperativ använder nu omkring 3 000 bönder tjänsten regelbundet.

– Mitt företag går äntligen runt och, till och med, med lite vinst, konstaterar Dysmus Kisilu som nu hoppas få franchisetagare till kylarna samtidigt som han tillsammans med Massachusetts Institute of Technology och andra institutioner arbetar på att vidareutveckla tekniken och samtidigt få ned kostnaden.

– Det har inte varit lätt att komma så här långt och det har flera gånger hänt att jag tvivlat på att det över huvud taget skulle gå. Men nu ser jag ljuset i tunneln!

Laurie Goering
Thomson Reuters Foundation

Översättning och bearbetning: Tomas Nordberg

Här kan du se en film med alla vinnarna av Ashden Awards

Uppläsning av artikel

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.