UNICEF, Läkare utan gränser och Rädda Barnen återfinns överst på listan över de biståndsorganisationer som samlade in mest pengar 2020. Men den organisation som ökat mest är Läkarmissionen som i år blir den tionde största insamlingsorganisationen inom biståndsbranschen.
Sammanställningen över vilka organisationer som samlar in mest görs av branschorganisationen Giva och generellt ligger biståndsorganisationer bland de ledande insamlarna i Sverige (vid sidan av Cancerfonden, Barncancerfonden och Hjärt-Lungfonden). Bland de största insamlarna är ”toppstriden” för det mesta sig lik, år efter år, men på tionde plats har en nykomling letat sig in.
Insamlingstopplistan 2020 (2019 i parentes) ser ut så här:
- UNICEF 693 426 000 kr (1)
- Läkare utan gränser 680 666 927 kr (2)
- Rädda Barnen 456 829 000 kr (3)
- Svenska Röda Korset 379 870 000 kr (5)
- SOS Barnbyar Sverige 339 148 000 kr (6)
- UNHCR 331 594 643 kr (7)
- Världsnaturfonden WWF 312 118 000 kr (4)
- Plan International 263 854 028 kr (8)
- Greenpeace 214 671 253 kr (9)
- Läkarmissionen 207 012 095 kr (inte med på listan över största givare 2019 då man samlade in 125 miljoner kronor)
Läkarmissionen ökar mest
Den organisation som ökat mest är Läkarmissionen som kvalar in som den tionde största insamlingsorganisationen inom biståndsbranschen. Josephine Sundqvist är ny generalsekreterare.
Ni har ökat era insamlingar från 125 MSEK 2019 till 207 MSEK 2020, vad beror det på?
– Vår stora ökning hänger ihop med att vi förstärkt vår fältorganisation för att komma närmare våra rättighetsbärare på plats. Läkarmissionen är idag en internationell biståndsorganisation med tio land- och regionkontor runt om i världen. De senaste åren har vi skapat en stark inhouseavdelning inom ramen för vår insamlings- och marknadsavdelning vid huvudkontoret i Stockholm. Det har fungerat väldigt bra och gav oss möjlighet att arbeta väldigt adaptivt under pandemin då vi genomförde en stor omställning och verkligen kunde nyttja digitaliseringens möjligheter.
Vad planerar ni för resten av 2021?
– Under hösten kommer vi att ta fram en ny insamlingsstrategi där vi tar vårt datadrivna arbetssätt och vår segmentering av givare till nästa nivå. Vi kommer också att fortsätta utveckla vår influencer marketing för att nå en yngre generation där konverteringen har fungerat oväntat bra. I vår organisation når vi ut till människor långt ifrån ”akademiker i storstadsregion” och en av våra målsättningar är alltid att vara bäst på givaranalys och givarvård – våra befintliga givare är det viktigaste vi har.
– När det gäller institutionella medel satsar vi på en ny enhet som arbetar med innovation och digital transformation inom våra tematiska områden hälsa, vatten, sanitet och utbildning. Här ser vi enorma fördelar med ett holistiskt synsätt och arbete.
Redaktionen
Uppläsning av artikel
|