Ideella gåvor: Fler vill få än som vill ge


Årets julkapp? Ett skrattogram från Clowner utan gränser

Var sjätte svensk säger att de vill ge en gåva till en ideell organisation i julklapp. Men det är fler som vill ha ideella gåvor än de som planerar att ge dem, visar en studie från organisationen Giva Sverige. 

Insamlingsorganisationerna arbetar för högtryck just nu för att maximera givandet inför helgerna. I dagarna avslutades också Radiohjälpens kampanj Musikhjälpen som gav ett resultat på drygt 48 miljoner kronor.

Branschorganisationen Giva Sverige har med hjälp av Novus undersökt allmänhetens inställning till att ge bort och att få en julklapp som är en gåva till en ideell organisation. Tendensen visar på en fortsatt ökning för det ideella givande. Samtidigt är det fler som vill få än som vill ge en ideell julklapp. En av tre vill få en julklapp som är en gåva till en ideell organisation, medan bara en av fem vill ge en sådan gåva, konstaterar Giva Sverige. Samtidigt visar studien inte helt oväntat att människor blivit mer försiktiga i hur de spenderar sina pengar under pandemin:

– När forskare intervjuat personer som överlevt pandemier och andra liknande fenomen uppgav dessa att de var mycket mer medvetna om risker och tog tid på sig när de köpte nya produkter. Intressant nog visar andra studier på att detta kan bero på en förändring i vad som anses vara viktigt i livet. Intervjupersonerna uppgav att kriser som påmint dem om livets bräcklighet leder till ett ökat fokus på emotionellt meningsskapande snarare än materiella fördelar, säger Jonas Colliander som forskar kring hur konsumenters beteende påverkas av pandemin.

En av de organisationer som nu samlar in pengar för fullt är Clowner utan gränsar som lockar sina givare med ett Skrattogram – sannolikt något som många behöver i dessa tider!

Redaktionen

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.