Boom för animerad film från Afrika


Från Iwájú - Disney's kommande afrofuturistiska serie.

Just nu pågår en boom för animerad film i Afrika. Unga kreatörer från en mängd länder samarbetar i flera unika projekt som också kommer att nå oss genom Netflix och Disney. Afrofuturismen är här – och den har alla förutsättningar att slå också hos oss.

Afrikas animationsindustri blomstrar under pandemin. Efterfrågan på duktiga animatörer har ökat när många filmproduktioner fått ställas in. För man inte kan filma med riktiga människor, använder man animering istället. Självlärda talanger poppar upp över hela kontinenten, säger Nick Wilson, grundaren av African Animation Network som är baserat i Johannesburg i en intervju med BBC.

I länder som Nigeria, Ghana, Kenya, Uganda, Egypten, Sydafrika, Moçambique och Burkina Faso, finns många unga begåvningar. Men han önskar att mer formella utbildningsmöjligheter för animatörer utvecklas i framtiden.

En av de mer kända animerade serierna just nu heter My Better World och har skapats av ett team av ett hundratal personer i sju afrikanska länder. Den pedagogiska serien riktar sig till afrikanska skolbarn och unga tonåringar. Många kreativa animatörer som arbetar på distans över hela kontinenten har deltagit.

– Vi hade över hundra kreatörer som arbetade i sju olika länder, och detta var före Covid, säger producenten Chris Morgan från Fundi Film i Mpumalanga, Sydafrika till BBC.

Slutresultatet är en serie som består av 55 korta animerade filmer på engelska, swahili, hausa och somaliska. I varje avsnitt navigerar karaktärerna i komplexa situationer – som tidiga äktenskap – på ett livligt och tillgängligt sätt. Förutom en tecknad historia har varje film också en intervju med en levande förebild, till exempel Afrikas första kvinnliga pilot.

  

En annan populär animerad serie är ”Garbage boy ”av Ridwan Moshood, 26 år från Lagos. Den handlar om en mobbad kille och bygger på hans egna erfarenheter. Ridwan lärde sig animera via Youtube och vill nu starta ett eget produktionsbolag. Där hoppas han kunna producera sin nästa serie ”In my Hood”.

Som så många andra unga nigerianer har Ridwan Moshood engagerat sig mot den förhatliga polisstyrkan som SARS som terroriserat landets unga. Hör mer om protesterna i Global Podd #37.

Från Nigeria kommer också Blessing Amidu som skapat Nigerias första animerade långfilm Lady Buckit and the Motley som handlar om en nyfiken flicka som oväntat får göra en tidsresa. Över huvud taget så är Lagos, centrum för den afrikanskas filmindustrin (det som brukar kallas för Nollywood) och självklart gör många kända Nollywood-stjärnor röster i Lady Buckit and the Motley Mopsters. 

Konstnären och animatören Ng’endo Mukii från Nairobi använder animerade film för att berätta historier för vuxna som är utmanande och kontroversiella. Hennes mest kända film, Yellow Fever, tar upp användning av krämer som ska göra huden vitare. ”Jag ville titta på hur kvinnor använder hudblekningsprodukter i Kenya, och vad vi tror är vackert”, säger hon och tillägger att hon vill ”veta varför”. Andra teman som behandlas i hennes arbete inkluderar migration och människosmuggling. Ng’endo Mukii tycker animering är det perfekta sättet att närma sig känsliga och svåra ämnen. ”Animering gör att det blir en mer förhöjd berättelse och det gör det möjligt för människor att inte känna sig attackerade av det du diskuterar, så att de kanske kan engagera sig mer”. Hennes arbete har fått många internationella utmärkelser, inklusive Best Animated Short på Chicago International Film Festival for Yellow Fever 2013. 

Och nu står de utländska bolagen i kö. Förra året förvärvade Netflix sin första afrikanska animation, Mama K’s Team 4 – en tecknad film om fyra tonårsflickor i Lusaka, Zambia. Många utländska bolag anställer också Afrikabaserade animatörer för att utföra produktionstjänster för sina filmer. 

Faktum är att den globala marknaden för animerad film från Afrika blomstrar, konstaterar Rob Salkowitz, på tidningen Forbes. ”Det finns en otrolig efterfrågan på animerat innehåll just nu. Detta gällde redan före pandemin, eftersom strömmande nätverk verkligen vill hitta nytt innehåll; och animering är ett utmärkt sätt att få tittare från alla olika målgrupper”, skriver han och menar att det sannolikt var Marvels film Black Panther från 2018 som öppnade ögonen för många och visade på de både kreativa och kommersiella möjligheterna för det som kommit att kallas afrofuturism.

Som ett tecken i tiden är också Disney med på tåget. 2022 blir det premiär för Iwájú (framtiden på yuruba) av ett gäng kreatörer från Nigeria (så klart) och Uganda. Bilden (som illustrerar denna artikel) är dubbeltydig – dystopiskt eller utopisk? – när filmen är klar får vi svaret.

Så håll utkik! Det lär hända ännu mer.

Maria Thulin

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.