Oljebolaget Shells PR-kampanj på Twitter kring hur bolaget bidrar till minskade utsläpp har lett till en storm på sociala medier. Att kampanjen genomfördes i nära anslutning till 25-årsdagen av avrättningen av nio aktivister i Nigeria som motsatt sig oljebolagets exploatering gjorde många än mer upprörda.
Shell hade nog tänkt sig att man skulle få in lite glada tillrop och lagom kritik, men det gick inte riktigt som man tänkt sig, något The Guardian var först att rapportera om.
Visserligen fick man in en del röster, men det som framför allt hände var att profilstarka personer som kongressledamoten (USA) Alexandria Ocasio-Cortez skickade aningen beska svar som sedan retweetades av tusentals följare.
Svarade gjorde också Greta Thunberg.
Men framför allt var det många som uppmärksammade Shells agerande i Nigeria och bolagets roll när nio miljöaktivister – The Ogoni 9 (#ogoni9) – däribland författaren och Right Livelihood-pristagaren Ken Saro-Wiwa, avrättades för på dagen nästan 25 år sedan. Ken Saro-Wiwa och de andra aktivisterna bedrev en fredlig kampanj mot oljebolagets exploatering av Ogoni-folkets land i Nigerdeltat när de ställdes inför rätta av en militärdomstol och sedan avrättades. Händelserna ledde till omfattande protester och har sedan dess fläckat Shells rykte. 2017 startade också en juridisk process mot Shell i Nederländerna.
Även i år har omfattande demonstrationer pågått i Nigeria och vid Shells kontor runt om världen där människor krävde rättvisa för Ken Saro-Wiwa och de andra och att oljebolaget skulle ta sitt ansvar.