Radiohjälpens rekordresultat: ”Det är fantastiskt och oväntat.”


Kristina Henschen. Foto:Radiohjälpen.

Hos insamlingsorganisationerna är oron stor för att pandemin ska leda till att folk ska minska sitt givande. Men för Radiohjälpen är resultatet tvärtom bättre än förra året, något som förstås gör generalsekreteraren Kristina Henschen stolt och tacksam. Vi passade på att ställa några frågor i en lucka mellan insamlingsgalorna.

Ni har gjort en rekordinsamling trots pandemin, vad tror du det beror på? 
– Radiohjälpen mottar inga skattemedel utan endast gåvor från allmänheten, så ja det är fantastiskt och mycket oväntat. Just nu ligger vår insamling över förra årets, vid samma tidpunkt – 146 procent.  Vi har just avslutat insamlingen Världens Barn, för alla barns rätt till hälsa, skola och trygghet. Den hamnar på ungefär samma nivå som förra året; 60,7 miljoner kronor, men kan komma att öka till årsskiftet. 

– En anledning till vårt resultat är det starka förtroende som Radiohjälpen har hos människor som vill göra skillnad och som brinner för en mer rättvis och hållbar utveckling. Våra insamlingar är uppenbarligen relevanta. Det höga anseendet som Radiohjälpen åtnjuter är också något som vi är ödmjuka kring och arbetar hårt för att göra vårt bästa för att förvalta. Jag tror också att det historiskt höga förtroendet för public service är en viktig pusselbit. Slutligen, genom våra unika kanaler kämpar vi för att skapa ett grundat och folkbildande engagemang. Att hänga med Radiohjälpen ska vara att delta i en spännande kunskapsresa, samtidigt som det erbjuder en möjlighet att förbättra världen. Vi arbetar också hårt för att vara nytänkande och glädjeskapande och genom detta nå nya målgrupper, som t ex genom Musikhjälpen som äger rum i december. Slutligen är vi noga med att ha med människor från vår målgrupp i allt vi gör – de är  förändringsaktörer och därför är det så viktigt att de hörs och syns. 

 Vad kommer pengarna rent konkret att användas till? 
– Varje kampanj har sitt specifika ändamål. Världens Barn bidrar till att stärka barns rätt till hälsa, skola och trygghet över världen. Detta är viktigare än någonsin i modern tid då många barn lider på grund  av pandemins konsekvenser, fler hungrar, känner otrygghet och riskerar en för tidig död. För Musikhjälpen är temat i år ”Ingen människa får lämnas utan vård”. I de insamlingar som går till  internationella ändamål kan våra partnerorganisationer ansöka om stöd. Där lägger vi mycket tid på att kvalitetssäkra ansökningar, ta in rapporter och revisioner. Vi har även insamlingar med fokus på nationell nivå, som vid Melodifestivalen eller Kronprinsessan Victorias fond. Även där söker föreningarna och ändamålet i fokus är människor med funktionsnedsättning.

Hur tror du att givandet utvecklas framöver, kan det ändå sjunka på grund av lågkonjunkturen? 
– Det är omöjligt att sia om, men risken finns tyvärr att det kan bli så, även om behoven ökar.

För små och nystartade organisationer är det svårt att komma in och få stöd genom det officiella biståndet, är det lättare att få gehör för nya idéer hos er? 
– Kanske, men vi har inte alls lika mycket pengar som den statliga biståndsbudgeten, så konkurrensen är stor hos oss. Vi ställer höga krav, och det måste vi göra, eftersom inga pengar får försvinna. Samtidigt har vi tagit steg för att förenkla och effektivisera vår hantering för att minska administrationen ytterligare, både för oss och för organisationerna.

Vi har ju tidigare granskat mångfalden i biståndet, hur står det till hos er? 
– Mångfald är mycket viktigt, och vi måste här titta på alla diskrimineringsgrunder. Hos Radiohjälpen har vi en stor variation i kampanjer och insamlingar, inte minst när det gäller programledare, gäster eller genom reportage. Även inom rekryteringen internt finns ett aktivt arbete. Med det sagt strävar vi alltid att bli bättre.

David Isaksson

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.