Sida får rätt mot TV4 i Granskningsnämnden


Bild från tv-inslaget

Granskningsnämnden fäller TV4 Nyheterna för ett inslag om Sida och korruption i Kenya, vilket Dagens Media var först om att rapportera.

I sitt beslut skriver granskningsnämnden bland annat:

Granskningsnämnden konstaterar att det i inslaget sades att Sida gett nästan 250 miljoner kronor till ett biståndsprojekt i Kenya som misstänks för korruption. Det framstod vidare som att Sida hade ett specifikt avtal gällande projektet och att detta inte lämnade någon möjlighet till revision eller granskning. 

Av handlingarna i ärendet framgår dock att det aktuella biståndsprojektet i Turkana finansieras av den brittiska biståndsmyndigheten DFID och att Sida inte finansierar eller ansvarar för detta projekt, varken själva eller genom FN:s livsmedelsprogram WFP. Det framgår vidare att Sida inte tecknat avtal rörande det specifika projektet men väl med WFP och att detta avtal följer en mall som är vanlig att använda i avtal med FN. Vidare framgår det att avtalet inte ger Sida rätt till revision men att FN genomför egna revisioner utav sin verksamhet, vilka är offentliga. 

Sammantaget kan nämnden inte finna att TV4 visat stöd för den bild som målades upp av att Sida finansierar ett korruptionsdrabbat biståndsprojekt i Kenya och att de avsagt sig rätten till granskning. Att det i inslaget sades ”Just kontantbiståndet här kom från Sida:s brittiska motsvarighet” klargjorde inte tillräckligt tydligt att Sida inte vare sig driver eller finansierar det aktuella projektet. Inte heller det faktum att inslaget avslutades med ”Sida uppger att man inte har ansvar för vad som hänt inom NDMA eftersom Sida:s medel går till World Food Program” vägde upp för den genomgående missvisande bild som lämnades i inslaget. Inslaget strider därför mot kravet på̊ saklighet. 

I inslaget uppgav TV4 att Sida inte velat svara på̊ tre frågor. Även här framgår det dock av handlingarna i ärendet att Sida och TV4 haft kommunikation fram till publicering och att Sida till stor del besvarat TV4:s frågor. Inslaget strider därför mot kravet på̊ saklighet även i denna del. 

Redaktionen

Previous Kinas agerande i Hongkong – helt ok tycker FN-råd!
Next Uncle Don's har öppnat!