Global Bar: Time for War? Grab a Cold One!



l säljs med fotboll
 – och i Afrika är fotboll stort. Men det är inte bara fotboll som säljer öl. Ölförsäljningen kan också kopplas samman med korruption, prostitution – och en mördande marknadsföring som aldrig skulle accepteras hos oss. Och affärerna går bra. Att sälja öl i Afrika är lönsammare än på de flesta marknader i världen.

Det skriver journalisten och författaren Olivier van Beemen i boken ”Heineken in Africa” som just kommit ut på engelska. Boken beskriver på ett plågsamt detaljerat sätt hur ett internationellt storföretag missbrukar sin makt och sitt inflytande i en lång rad afrikanska länder.

Boken har lett till utfrågningar i Nederländernas parlament, till att banker sålt sitt innehav i bolaget och till bojkottaktioner i Frankrike.

Agerar fler alkoholbolag på liknande sätt? Bör Systembolaget agera mot företag som Heineken och vad kan vi konsumenter och pensionssparare göra? Soffliggarnas pensionsfond AP7 äger aktier för 300 miljoner kronor i Heineken – är det dags att vi börjar bry oss?

Skulle till exempel ett bindande regelverk kring mänskliga rättigheter för företag kunna hjälpa?

GLOBAL BAR: TIME FOR WAR? GRAB A COLD ONE!

GLOBAL BAR: TIME FOR WAR? GRAB A COLD ONE!

Publicerat av Global Bar Torsdag 25 april 2019

Du träffar:

Olivier van Beemen, författare och journalist

Maria Hagström, Systembolaget hållbarhetsansvarig

Marja Wolpher, Afrikagrupperna

Pierre Andersson, IOGT-NTO-rörelsen

Språk: engelska.
Datum: onsdag 24 april.

Baren genomförs i samarbete med IOGT-NTO-rörelsen.

Läs mer om boken här:

https://www.theguardian.com/news/2019/feb/12/heineken-claims-its-business-helps-africa-is-that-too-good-to-be-true

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w3cswgrf

Previous Global Bar@Global Reporting: Vietnam är nära!
Next Global Bar @Business Sweden: Lönsam och hållbar?

No Comment

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *