Global Bar: Time for War? Grab a Cold One!



l säljs med fotboll
 – och i Afrika är fotboll stort. Men det är inte bara fotboll som säljer öl. Ölförsäljningen kan också kopplas samman med korruption, prostitution – och en mördande marknadsföring som aldrig skulle accepteras hos oss. Och affärerna går bra. Att sälja öl i Afrika är lönsammare än på de flesta marknader i världen.

Det skriver journalisten och författaren Olivier van Beemen i boken ”Heineken in Africa” som just kommit ut på engelska. Boken beskriver på ett plågsamt detaljerat sätt hur ett internationellt storföretag missbrukar sin makt och sitt inflytande i en lång rad afrikanska länder.

Boken har lett till utfrågningar i Nederländernas parlament, till att banker sålt sitt innehav i bolaget och till bojkottaktioner i Frankrike.

Agerar fler alkoholbolag på liknande sätt? Bör Systembolaget agera mot företag som Heineken och vad kan vi konsumenter och pensionssparare göra? Soffliggarnas pensionsfond AP7 äger aktier för 300 miljoner kronor i Heineken – är det dags att vi börjar bry oss?

Skulle till exempel ett bindande regelverk kring mänskliga rättigheter för företag kunna hjälpa?

GLOBAL BAR: TIME FOR WAR? GRAB A COLD ONE!

GLOBAL BAR: TIME FOR WAR? GRAB A COLD ONE!

Publicerat av Global Bar Torsdag 25 april 2019

Du träffar:

Olivier van Beemen, författare och journalist

Maria Hagström, Systembolaget hållbarhetsansvarig

Marja Wolpher, Afrikagrupperna

Pierre Andersson, IOGT-NTO-rörelsen

Språk: engelska.
Datum: onsdag 24 april.

Baren genomförs i samarbete med IOGT-NTO-rörelsen.

Läs mer om boken här:

https://www.theguardian.com/news/2019/feb/12/heineken-claims-its-business-helps-africa-is-that-too-good-to-be-true

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w3cswgrf

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.