Global Podd fyller 50!


Ja, det är faktiskt sant. I veckan kommer avsnitt 50 av Global Podd. Det betyder att vi sänt drygt ett avsnitt i veckan sedan vi startade i mars 2020. Här berättar programledarna Ylva Bergman och David lsaksson om hur podden utvecklats – och vad de tänker inför framtiden.

– När vi började visste vi ju verkligen ingenting om hur året skulle utvecklas, men redan i vårt första avsnitt blev det tydligt att pandemin skulle vara central. Och trots att det varit ett jobbigt år känns det roligt med alla corona-låtar vi spelat – musik från hela världen som skapats under – och som en reaktion mot pandemin, säger Ylva Bergman.

Är det några avsnitt du särskilt vill lyfta fram?
– Vårt tema kring ”bistånd – en bransch för vita” har fått väldigt stort genomslag och det har varit ett inslag i flera av poddens episoder. Sen har många lyssnat på samtalet om företagets Oatlys ansvar, liksom diskussionen kring Taiwan och WHO.

David Isaksson lyfter å sin sida fram värdet att personer från olika delar av världen fått prata till punkt och att podden kunnat innehålla längre intervjuer med människor från länder som inte normalt kommer fram i medieflödet, till exempel Zambia, även om det ibland också ställt krav på lyssnarna att förstå en engelska som inte är den som talas i Washington.
– För oss har det varit viktigt att skildra det som händer utanför USA, särskilt som stora delar av mediesverige varit närmast besatta av att följa varenda steg som Trump tagit, konstaterar han.

Tuffa utfrågningar
Förutom intervjuer och diskussioner kring t ex Agenda 2030, rysk desinformation, och kinesisk propaganda, har podden innehållit tuffa utfrågningar av chefer inom biståndet, den dåvarande biståndsministern Peter Eriksson, samt av utrikesminister Ann Linde. Ett ämne som kommit upp i flera av dessa intervjuer har varit biståndsgivarnas ansvar och om det är rätt av Sverige att fortsätta ge stöd till staten i länder som blir allt mer auktoritära. 

Taiwan, Libanon och Belarus har varit länder som Global Podd flera gånger återkommit till under året. Ett annat land är Uganda där Global Podd tidigt fick en intervju med musikern och presidentkandidaten Bobi Wine.
– En annan röd tråd har varit våra många intervjuer och samtal med unga aktivister runt om i världen  – allt från Thailand, till Libanon, Belarus och Nigeria. Just dessa många hoppfyllda röster har varit något av det som ändå bidragit till att hålla hoppet uppe under ett år som för de flesta varit väldigt tungt, fortsätter Ylva Bergman.

Hur orkar ni göra en podd i veckan, varje vecka till och med under helgerna?
– Det har nog tvärtom varit lättare än vad vi trodde. Ämnen råder det ju inte brist på – tvärtom så är det väldigt mycket som vi inte kunnat få med trots att vi gärna skulle ha önskat det, säger Ylva Bergman. 
– Ja, vi har varierat formen och så har vi fått anpassa oss rejält efter pandemin. Vi har dessutom vid flera tillfällen befunnit oss i olika länder när vi spelat in podden. Ljudmässigt har det inte alltid varit perfekt, men även där tycker jag att vi blivit bättre, konstaterar David Isaksson.

Vad tänker ni att ni borde gjort mer om?
– Latinamerika har vi utan tvekan haft för lite från. En anledning är att få i Sverige kan spanska och det därför är svårt att ha med längre intervjuer som inte är på svenska eller engelska. Men här lovar vi att bli bättre – inte minst genom att ta hjälp av fler latinamerikaner som pratar svenska, svarar David Isaksson.

Till sist, vad kommer avsnitt 50 att innehålla?
– Det vet vi inte säkert än, det är ju flera dagar kvar tills ni kommer att kunna lyssna på det, men så klart kommer vi att leta fram något av allt det vi sänt under året. Men självklart kan vi inte hålla oss från att prata med människor om det som händer just nu i världen, svarar Ylva Bergman.

Maria Thulin

GRATIS NYHETSBREV – ANMÄL DIG HÄR!

* indicates required

Global Bar Magazine följer utvecklingen i världen. Du får våra senaste rapporteringar direkt i din inkorg.

Dina uppgifter används endast för att ge dig nyheter från Global Bar Magazine och Global Bar. Du kan avbryta din prenumeration genom att klicka på unsubscribe-länken i sidfoten på nyhetsbrevet.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.